De gemeente Amsterdam geeft aan voorstander te zijn van de krimp van Schiphol. De stad bezit twintig procent van de aandelen in de luchthaven en noemt zich een ‘activistische aandeelhouder.’
Hester van Buren, Luchthavenwethouder van Amsterdam, geeft in een interview met Het Parool aan dat de gemeente zich inzet voor jaarlijks twaalf procent minder vluchten, wat neerkomt op maximaal 440 duizend vluchten per jaar. Dat is meer dan de voorgenomen krimp van het kabinet, dat na onderzoek werd opgeschroefd naar een maximum van 452.500 vluchten. Ondanks dat de gemeente maar een vijfde van aandelen bezit, denkt Van Buren ‘flink herrie te kunnen maken over geluidshinder.’ Naast een krimp wil Amsterdam ook een nachtsluiting en een verbod op privéjets.
Voorheen zag de gemeente liever een einde van de groei, in plaats van een krimp. In 2019 werd namelijk duidelijk dat de grootste partij van Amsterdam, GroenLinks, wilde laten onderzoeken of juridische stappen konden worden ondernomen om groei van Schiphol tussen 2020 en 2023 te voorkomen. Destijds mocht de luchthaven van het kabinet na 2020 verder groeien dan 500.000 vliegbewegingen op jaarbasis.
Uitgesteld
In november besloot Minister Harbers van Infrastructuur het plan op te schorten om het aantal vliegbewegingen op Schiphol te beperken. Velen, met name bedrijven uit de luchtvaartbranche, bekritiseerden het plan van Harbers. Onder de druk van de Verenigde Staten en de Europese Commissie wordt het uiteindelijk opgeschort. Toch voorzien enkele partijen nieuwe problemen op Schiphol. Zo denkt easyJet dat er in de zomer grote capaciteitsproblemen ontstaan en vreest Ruud Sondag, Schiphol-CEO, voor nog meer krimp.