5 januari 2024 is de grote dag voor Transavia: dan zet de maatschappij de nieuwe Airbus A321neo voor het eerst in op een commerciële vlucht. Na enige vertraging zal het gloednieuwe toestel direct volop ingezet worden.
Transavia’s eerste A321neo zal op vrijdag 5 januari 2024 tot 189 passagiers naar Pisa brengen. De eerste commerciële vlucht van het nieuwe toestel is vandaag door de luchtvaartmaatschappij bevestigd tegenover Up in the Sky. Het eerste toestel zal, evenals de daaropvolgende vijf die in 2024 komen, Schiphol als thuisbasis krijgen.
De nieuwe A321neo biedt plaats aan 232 passagiers, wat aanzienlijk meer is dan de Boeing 737-800, waarin 189 reizigers plaats kunnen nemen. De eerste maanden zullen volgens Transavia nog niet alle 232 stoelen in de A321neo worden benut. Dit om een vliegtuigwissel met een 737 mogelijk te maken.
Overgang
De komst van de eerste Airbus betekent het begin van het einde van Boeings in dienst van Transavia. In 2021 werd duidelijk dat zowel Transavia als KLM definitief met Airbus in zee gingen. Een beslissing die voor sommigen als een verrassing kwam, de Boeing 737 MAX leek immers een voor de hand liggende keuze als vervanging voor de 737. Over een periode van zeven jaar zal Transavia geleidelijk de gehele Boeing 737-vloot vervangen door Airbus A320neo’s en A321neo’s. In maart ontvangt Transavia het volgende toestel en in de zomer van 2024 zou het over zes gloednieuwe vliegtuigen moeten beschikken.