Schiphol wil zich feitelijk toch voegen naar de opgeschorte krimpplannen van minister Harbers. De luchthaven zou 460.000 vluchten willen accepteren in 2024.
Naar aanleiding van de gestrande krimpplannen van minister Harbers zou Schiphol nu broeden op verschillende scenario’s maar alsnog aansturen op de controversiële krimp van het aantal vliegbewegingen. Desgevraagd antwoordt een woordvoerder van het bedrijf dat er nog geen definitief besluit is genomen.
Vorige maand besloot het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat het maximum van 460.000 vluchten voorlopig van tafel is naar aanleiding van aanzienlijke juridische bezwaren uit de Verenigde Staten en de Europese Commissie. Nu zou de luchthaven alsnog aansturen op een dergelijke beperking van het aantal vluchten. Een opvallende ontwikkeling. Toch relativeert het luchthavenbedrijf het nieuws tegenover De Telegraaf: ‘460.000 vluchten zouden al een groei betekenen van 25.000 vluchten vergeleken met de ongeveer 435.000 vluchten waar we in 2023 op uitkomen. En in 2023 waren er al de nodige operationele uitdagingen’. Schiphol heeft nauw contact met Luchtverkeersleiding Nederland, de Koninklijke Marechaussee en de Douane die operationele uitdagingen zien enerzijds en de maatschappijen die aansturen op een ruim aantal slots anderzijds.
Haarlemmermeer bezorgd over gedwongen krimp
Het nieuws komt kort nadat de gemeente Amsterdam duidelijk stelling heeft genomen voor de krimp van Schiphol. De gemeente Haarlemmermeer denkt hier echter anders over. Wethouder Jurgen Nobel van de gemeente waar de luchthaven ligt is belast met de portefeuille Luchthavenzaken. Hij benadrukt dat het economische belang van Schiphol niet onderschat moet worden en dat het verminderen van de omvang van de luchthaven geen opzichzelfstaand doel zou moeten zijn.
Nobel is van mening dat de verantwoordelijke wethouder van Amsterdam, Hester van Buren, ‘wel erg gemakkelijk voorbijgaat aan het economisch belang van Schiphol. Als de netwerkfunctie verdwijnt, zal de economie, en dus ook die van Haarlemmermeer en Amsterdam, zeker een aanzienlijke klap krijgen.’