De kersverse president van Argentinië, Javier Gerardo Milei, laat ook de luchtvaartsector niet ongemoeid. Hij wil Aerolíneas Argentinas privatiseren en de markt opengooien voor buitenlandse bedrijven.
Sinds Javier Gerardo Milei op 10 december begon als president van Argentinie heeft hij niet stilgezeten. De opvallende politicus heeft radicale hervormingsplannen voor de economie en ook de luchtvaartsector staat ogenschijnlijk voor grote veranderingen. ‘El Loco’ (‘De Gek’), zoals hij genoemd wordt, heeft verschillende ideeën over de toekomst van de Argentijnse luchtvaart. Het ene plan is nog bijzonderder dan het andere. Zo wil Milei de nationale luchtvaartmaatschappij, Aerolíneas Argentinas, privatiseren en de aandelen van de luchtvaartmaatschappij verdelen onder haar werknemers.
Deregulering: ‘Open Skies’
Milei is erg nadrukkelijk tegen inmenging door de staat in de economie. Deregulatie is dan ook het paradepaardje van de president. Protectionistische maatregelen zouden daarmee moeten komen te vervallen. Deze week bleek dat dit voor de luchtvaartsector onder andere een nieuw open skies-beleid zal betekenen. Dit zou buitenlandse luchtvaartmaatschappijen toestaan om in het land te opereren, zowel met binnenlandse als internationale vluchten. Tijdens een toespraak op de nationale televisie zei Milei hierover het volgende: ‘Het doel is om het pad van de wederopbouw van ons land te beginnen, vrijheid en autonomie aan individuen terug te geven, en te beginnen met het ontmantelen van de enorme hoeveelheid regelgeving die economische groei heeft belemmerd, gehinderd en gestopt.’
Privatisering: kostenpost Aerolíneas
Het open skies-beleid is bedoeld om de economie van Argentinië te verbeteren en meer vluchten van verschillende maatschappijen aan te bieden. Dit kan de concurrentie in het luchtruim vergroten en de prijzen van vliegen in Argentinië veranderen. Lagere ticketprijzen kunnen de economische groei stimuleren. Critici beweren echter dat het openen van het luchtruim de groei van de eigen luchtvaartmaatschappij van Argentinië, Aerolíneas Argentinas, zal belemmeren. Met de verkiezing van Milei als president lijkt de privatisering van Aerolíneas echter onvermijdelijk. Het bedrijf presteert al jaren slecht. In de eerste helft van 2023 leed de luchtvaartmaatschappij nog 45 miljoen euro verlies. Dit ondanks dat het de beste financiële resultaten van de afgelopen vijftien jaar behaalde.