De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers vreest voor de verbondenheid en netwerkkwaliteit van Nederland als gevolg van een transfertaks. Hoewel het debat rond de transfertaks al even stilligt en het draagvlak niet bepaald is toegenomen uit de belangenvereniging zich deze morgen bezorgd op X.
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) ziet niks in een transfertaks. Volgens de belangenvereniging zal de hubfunctie van Schiphol ernstig te lijden hebben onder een dergelijke specifieke belasting op overstappers.
Tijdens de APB diende CDA-leider Henry Bontenbal een motie in die het kabinet oproept er ‘zo snel mogelijk’ voor te zorgen dat ‘ook transferpassagiers en privéjets vliegbelasting gaan betalen’. Samen met zijn mede-indieners Bikker (ChristenUnie), Marijnissen (SP) en Dassen (Volt) zou Bontenbal met de opbrengsten huishoudens die hoge kosten maken in de energietransitie tegemoet willen komen. De motie stuitte op zeer felle kritiek vanuit de luchtvaartindustrie maar werd door de Tweede Kamer wel aangenomen. Niet veel later werden de plannen echter op de lange baan geschoven toen de PVV de steun introk. Met het veranderde politieke landschap van na de verkiezingen lijkt de steun voor de transfertaks niet te zijn toegenomen.
Opmerkelijke timing VNV
Hoewel de discussie over de transfertaks sindsdien al enige tijd stilligt brengt de VNV deze ochtend haar zorgen weer onder de aandacht op X. De organisatie verwijst daarbij naar een onderzoek dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is gedaan. In het rapport, dat naar aanleiding van dit onderzoek gepubliceerd werd, worden verschillende toekomstscenario’s voor de omgang met transferpassagiers en de gevolgen voor Schiphol geschetst. De belangrijkste conclusie is dat wegvallen van de transferpassagiers op Schiphol leidt tot een halvering van het aanbod aan vluchten, de netwerkkwaliteit en directe connectiviteit. Opvallend genoeg komt dit rapport uit augustus, toen de transfertaks nog actief onderwerp van debat was. Waarom de VNV de discussie nu ineens weer aan lijkt te wakkeren is dan ook onduidelijk.
Lees ook: Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse
Amsterdammers: leer vliegen op Teuge!
Vanaf de A10 Zuid is het maar een dik uur rijden naar de zes (!) vliegscholen op vliegveld Teuge. Voor een enkele les is dat te veel. Maar als je bijvoorbeeld met twee personen twee lesvluchten van drie kwartier boekt, of twee lessen op één dag doet, loont het wél de moeite. En er zitten nog andere voordelen aan… Meer weten? Stuur een mail naar [email protected]. Doen!