Transavia nam deze week haar eerste stillere Airbus A321neo in ontvangst. Volgens Alfred Blokhuizen, voorzitter van Schiphol Watch, is het toestel nog niet stil genoeg.
Een stillere vloot zou ertoe moeten leiden dat de geluidsoverlast rondom Schiphol verminderd wordt. KLM en Transavia besloten daarom twee jaar geleden de Boeing 737NG-vloot de komende zeven jaar geleidelijk te vervangen door de nieuwe Airbus-toestellen. Die machines zorgen voor 50 procent minder geluidsoverlast in vergelijking met de 737’s en kosten ongeveer 1,6 miljard euro. Blokhuizen signaleerde een ‘fluittoon’ bij het landen. ‘Best irritant en doordringend’, zegt hij bij de NOS. De voorzitter is van mening dat de nieuwe stille en zuinigere vliegtuigen niet bijdragen aan een verlaging van het aantal decibellen.
Ander probleem
Omwonenden zijn echter ietwat positiever over de komst de A321neo. ‘Wij vinden stillere vliegtuigen prima, maar het gaat het probleem niet oplossen’, aldus Jan Boomhouwer, bestuurslid van Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV). Hij wijst juist op het aantal vliegbewegingen dat op Schiphol plaatsvindt. Afgelopen jaren was op Schiphol ruimte voor jaarlijks maximaal 500.000 vluchten. In de luchtvaartnota 2020-2050 werd zelfs een mogelijke uitbreiding naar 620.000 genoemd. De krimp die op de loer lag, werd in november (voorlopig) afgeblazen. Komend jaar is er ruimte voor 483.000 vluchten, waarvan 263.000 in het zomerseizoen, meldde Schiphol deze week. ‘Het is gewoon veel te veel op een dag en in de nacht. Goed dat eraan gewerkt wordt, maar het is niet de oplossing. Het moet vooral gaan over minder verkeer’, aldus Boomhouwer.