Marjan Rintel, CEO van KLM, zegt dat de operatie momenteel niet stabiel genoeg is. Gevolg is dat de luchtvaartmaatschappij op het laatste moment vluchten moet annuleren.
Een van de oorzaken is dat de technische dienst van KLM met een personeelstekort kampt. Eerder was al duidelijk dat de onderhoudsdienst de komende jaren te maken krijgt met vergrijzing. Oudere monteurs stromen uit en de nieuwe aanwas blijft beperkt. Alhoewel er 200 werknemers in de afgelopen tijd zijn aangetrokken betreft het starters die jaren nodig hebben om ervaring op te bouwen. Dit heeft er al in geresulteerd dat een deel van het onderhoud van de Airbus A330 is uitbesteed naar onder meer België en het Verenigd Koninkrijk. ‘Het Operational Control Center staat onder druk’, zegt Rintel in een virtuele bijeenkomst voor het KLM-personeel waar De Telegraaf bij was. Behalve de personeelskrapte bij de technische dienst noemt ze ook de langere leveringsduur van onderdelen. ‘In de combinatie met koud of mistig weer maakt dit onze dienstverlening onvoorspelbaar en moeten we teveel last minute annuleren. Dan krijg je chaos. Daar hebben onze klanten en collega’s last van.’
KLM zet in op buffer
KLM kan niet meer dan vijf toestellen in haar hangar op Schiphol hebben staan omdat de luchtvaartmaatschappij anders in de knoei komt met de dienstregeling. De maatschappij houdt momenteel extra vliegtuigen aan de grond als buffer. In geval van tekortkomingen kan KLM die machines inzetten. ‘Ons Operational Control Center probeert het allemaal te regelen maar is eigenlijk niet ingericht voor dit soort situaties. Iedereen staat daar onder druk. We hebben te veel verstoringen, het is niet goed genoeg’, aldus de KLM-topvrouw.