Een Boeing 777-300 van Emirates maakte eind vorige maand een ongeplande landing nadat de snelheidsapparatuur niet naar behoren functioneerde.
Dat blijkt uit een rapport van de Transportation Safety of Canada (TSB) dat deze week verscheen en ingezien is door AV Herald. 24 november vertrok de 777, registratie A6-EBQ, vanuit New York Newark in de richting van Athene om vervolgnes door te vliegen naar Dubai. Na anderhalf uur merkten de piloten problemen met de snelheidsapparatuur op. Op dat moment vloog de 777 op een hoogte van tien kilometer boven St. John’s, een stad in het oosten van Canada en tevens laatste strohalm alvorens de Atlantische Oceaan overgestoken wordt.
Terugkeer boven oosten Canada
In het defect zagen de vliegers reden genoeg de oversteek naar Europa af te blazen. De apparatuur gaf een melding van een te hoge snelheid. Boven St. John’s werd besloten om te keren richting de Verenigde Staten. Tijdens de terugkeer zochten 777-piloten naar een oplossing. Onder meer vergeleken zij de luchtsnelheidsindicaties en raadpleegden ze het Quick Reference Handbook (QRH), een handboek waarin procedures beschreven staan die gevolgd moeten worden als een technisch probleem aan boord zich voordoet. De vliegers legden contact met de onderhoudsdienst van Emirates en daaruit werd geconcludeerd dat de luchtsnelheid onbetrouwbaar was.
Probleem met VMO-schakelaar
Drie uur na vertrek landde de 777 op Boston Logan International Airport, de luchthaven waarheen Emirates eveneens rechtstreeks vanuit Dubai vliegt. De passagiers verlieten het vliegtuig en Emirates boekte hen om op een andere vlucht. Drie dagen stond het aan de grond. Tijdens onderzoek bleek dat een defecte VMO-schakelaar de afwijkende snelheidsindicaties veroorzaakte. 26 november vloog de 777 in één keer naar Dubai.