Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM-partner vult leegte na abrupte exit Wizz Air

    16/07/2025

    KLM rouwt om dood collega na crash Londen

    16/07/2025

    ILT vraagt gemeente om ingrijpen bij zonnepark Schiphol

    16/07/2025

    Corendon keert terug naar populaire bestemming

    15/07/2025

    Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde

    15/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»777 vertrekt een dag later vanaf Schiphol
Veiligheid

777 vertrekt een dag later vanaf Schiphol

RedactieDoor Redactie25/12/2023Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Oyoyoy, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een Boeing 777-200 van United Airlines keerde afgelopen vrijdagochtend na een bird strike terug naar Schiphol.

Het toestel, registratie N77014, steeg 10:45 uur, ongeveer een halfuur later dan gepland, op vanaf de Polderbaan op weg naar Houston George Bush Intercontinental Airport (Verenigde Staten). Na vertrek kwam het volgens AV Herald in botsing met een of meerdere vogels. Of het daardoor (fors) beschadigd raakte, is niet bekend. De piloten trotseerden via Wijk aan Zee de Noordzee, maar snel daarna werd besloten terug te keren. Zij braken de klim op een hoogte van iets minder dan 2.000 meter af. Vervolgens boog de 777 af richting Alkmaar waarna de machine opnieuw richting de Noordzee gestuurd werd. Daar kwam het toestel in de wachtstand.

Na een ruime ronde boven de Noordzee keerde de 777 van United Airlines terug naar Schiphol © Flightradar24.com

In wachtstand boven Noordzee

Als een incident na vertrek zich voordoet, dienen vliegtuigen brandstof te lozen, weliswaar niet in alle situaties, om met een gewenst landingsgewicht een ongeplande landing te kunnen maken. Voor een vlucht vanuit Amsterdam naar Houston neemt een vliegtuig ongeveer elf uur aan brandstof mee, exclusief een buffer voor onvoorziene omstandigheden. De 777 maakte een grote ovale cirkel boven de Noordzee ter hoogte van Texel tot en met Rotterdam. Daarna keerde het vliegtuig terug boven land om op te lijnen voor de Buitenveldertbaan. Daar arriveerde het circa anderhalf uur na take-off.

Alsnog naar Houston

Op het platform tegenover de G-pier kwam de 777 tot stilstand. De passagiers stapten uit en de vlucht werd geannuleerd. De schade leek echter beperkt, want volgens Flightradar24 steeg het vliegtuig een dag later als UA3048 rond de klok van 15:00 uur alsnog op in de richting van Houston.

Bij aanvaringen van vliegtuigen met dieren gaat het doorgaans om vogelaanvaringen. Konijnen en hazen zijn soms ook het haasje. Één enkele keer ramde een toestel zelfs een vis.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
777 bird strike Houston Schiphol United Airlines
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

‘Rogue’ Cessna legt luchtverkeer lam met bizarre vlucht

16/07/2025Redactie

KLM-partner vult leegte na abrupte exit Wizz Air

16/07/2025Redactie

KLM rouwt om dood collega na crash Londen

16/07/2025Redactie
Recent

‘Rogue’ Cessna legt luchtverkeer lam met bizarre vlucht

16/07/2025

KLM-partner vult leegte na abrupte exit Wizz Air

16/07/2025

KLM rouwt om dood collega na crash Londen

16/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?