Een Boeing 777-200 van United Airlines keerde afgelopen vrijdagochtend na een bird strike terug naar Schiphol.
Het toestel, registratie N77014, steeg 10:45 uur, ongeveer een halfuur later dan gepland, op vanaf de Polderbaan op weg naar Houston George Bush Intercontinental Airport (Verenigde Staten). Na vertrek kwam het volgens AV Herald in botsing met een of meerdere vogels. Of het daardoor (fors) beschadigd raakte, is niet bekend. De piloten trotseerden via Wijk aan Zee de Noordzee, maar snel daarna werd besloten terug te keren. Zij braken de klim op een hoogte van iets minder dan 2.000 meter af. Vervolgens boog de 777 af richting Alkmaar waarna de machine opnieuw richting de Noordzee gestuurd werd. Daar kwam het toestel in de wachtstand.

In wachtstand boven Noordzee
Als een incident na vertrek zich voordoet, dienen vliegtuigen brandstof te lozen, weliswaar niet in alle situaties, om met een gewenst landingsgewicht een ongeplande landing te kunnen maken. Voor een vlucht vanuit Amsterdam naar Houston neemt een vliegtuig ongeveer elf uur aan brandstof mee, exclusief een buffer voor onvoorziene omstandigheden. De 777 maakte een grote ovale cirkel boven de Noordzee ter hoogte van Texel tot en met Rotterdam. Daarna keerde het vliegtuig terug boven land om op te lijnen voor de Buitenveldertbaan. Daar arriveerde het circa anderhalf uur na take-off.
Alsnog naar Houston
Op het platform tegenover de G-pier kwam de 777 tot stilstand. De passagiers stapten uit en de vlucht werd geannuleerd. De schade leek echter beperkt, want volgens Flightradar24 steeg het vliegtuig een dag later als UA3048 rond de klok van 15:00 uur alsnog op in de richting van Houston.
Bij aanvaringen van vliegtuigen met dieren gaat het doorgaans om vogelaanvaringen. Konijnen en hazen zijn soms ook het haasje. Één enkele keer ramde een toestel zelfs een vis.