Tijdens zijn jaarlijkse kersttoespraak heeft Koning Willem Alexander, voor het eerst tijdens zijn tienjarig koningschap, nadrukkelijk stilgestaan bij zijn werkzaamheden als verkeersvlieger. Alhoewel het velen bekend is dat hij geregeld als first-officer het regeringsvliegtuig vliegt, en daarnaast gastvlieger was bij KLM Cityhopper en – na de uitfasering van de PH-KBX – bij KLM op de Boeing 737, geeft hij hier bij zijn werk als Koning meestal weinig aandacht aan. De ruimte die hij heeft om aan officiële lezingen en speeches een persoonlijke noot toe te voegen, is doorgaans ook heel beperkt. Alleen in zijn jaarlijkse kersttoespraak kan dit enigszins.
Zoals velen verwachtten ging Willem-Alexander uitgebreid in op de situatie in Israël en Oekraïne. Maar in plaats van slechts in algemene termen over het belang van vrede en veiligheid te spreken, legde hij een directe link met de luchtvaart, waarin goede communicatie en veiligheid kernwaarden zijn. Met passie vertelde hij hoe belangrijk het in de luchtvaart is om open te communiceren en om fouten te melden, zodat mensen hiervan kunnen leren. ‘Ik heb daar regelmatig plezier van gehad’, aldus de Koning. Daarbij verwees hij nadrukkelijk naar zijn eigen ervaring als vlieger.
Waarom Willem-Alexander juist deze kersttoespraak uitkoos om een persoonlijke illustratie uit de luchtvaart toe te voegen, blijft gissen. Vond hij zijn tienjarig jubileum als Koning een goede reden voor een extra persoonlijke touch, of was het om aan te geven hoe zeer hij geraakt was door de huidige situatie in de wereld? Zou de Koning ook nog aan de Conventie van Chicago hebben gedacht, die als doel had om door middel van commerciële luchtvaart de vrede tussen de verschillende volken op de wereld te versterken? Of was het een subtiele steun voor alle luchtvaartmaatschappijen en hun medewerkers, die het afgelopen jaar in onzekerheid hebben gezeten als gevolg van de eventuele krimpplannen van Schiphol? Voorlopig zullen we het niet weten. Want alhoewel de kersttoespraak een wat persoonlijker karakter heeft, is de burgerluchtvaart een te gevoelig onderwerp voor Willem-Alexander om publiekelijk een mening over te hebben.