De overname van een minderheidsbelang van 41 procent in ITA Airways door de Lufthansa Group loopt naar alle verwachting maanden vertraging op. Voordat de overdracht afgerond kan worden zal een extra procedure bij de Europese Commissie doorlopen moeten worden.
De gedeeltelijke overname van de opvolger van Alitalia wordt naar alle waarschijnlijkheid onderworpen aan een extra onderzoek naar concurrentiebelemmeringen. Binnen de EU zijn er voor overnames als deze bepaalde procedures waarbij erop toegezien wordt dat de regels omtrent mededinging worden nageleefd. Meer dan negentig procent van alle gevallen wordt afgehandeld in de zogenaamde fase I. Half januari loopt deze fase I echter af voor Lufthansa en ITA Airways. De Italiaanse minister van Economie, Giancarlo Giorgetti, heeft aangegeven dat de mededingingsautoriteiten in Brussel fase II zullen starten. Dit betekent een onderzoek van tenminste 90 dagen. Een flinke tegenslag voor de overnameplannen van de Duitsers dus.
Na het fase II-onderzoek, dat in de basis negentig dagen duurt maar ook nog verlengbaar is, zal de Europese Commissie haar definitieve beslissing over de fusie bekendmaken. Tot die tijd is er niet alleen veel te analyseren, maar ook al te onderhandelen. Vertegenwoordigers van Lufthansa en ITA, evenals de EU, staan in voortdurend contact om eventuele problemen te bespreken.
Hindernissen
En volgens de Italiaanse krant Corriere della Sera wachten zeker enkele obstakels. De EU zou eisen hebben gesteld die voor de Lufthansa Group onaanvaardbaar zouden zijn. Brussel schijnt bijvoorbeeld te willen dat niet alleen Lufthansa en ITA, maar ook andere dochterondernemingen zoals Brussels Airlines en Swiss Slots opgeven. De komende maanden zal duidelijk worden aan welke eisen de maatschappijen gehoor moeten geven. In ieder geval is duidelijk dat de integratie van ITA in de Lufthansa Group vertraging oploopt.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.