Een Boeing 737-800 van SunExpress maakte boven Schiphol meerdere rondjes door problemen met de indicatoren van het landingsgestel.
Het toestel, registratie TC-SEI, steeg op Kerstavond rond 17:00 uur op vanuit de Turkse hoofdstad Ankara in de richting van Schiphol. Na vier uur vloog de 737 het Nederlandse luchtruim binnen. Boven Flevoland en daarna het oosten van Amsterdam lijnde de machine op voor de Oostbaan. Echter, op weg naar die landingsbaan kregen de piloten een indicatie dat het landingsgestel niet goed was uitgeklapt. Daardoor brak de 737 de nadering boven Amsterdam af en maakte het een cirkel om vervolgens richting de Polderbaan te vliegen.

Visuele inspectie
De vliegers probeerden vervolgens op een alternatieve manier het landingsgestel te laten zakken. Wederom kregen de piloten een foutindicatie, meldt AV Herald. Daardoor besloten zij op een hoogte van 100 meter een doorstart boven de Polderbaan te maken, zodat de verkeerstoren, Toren West, een visuele inspectie van het landingsgestel kon uitvoeren. De verkeersleiders constateerden dat het wel gewoon uitgeklapt was. Daarop klom de 737 naar circa 1.000 meter hoogte en naderde het, tussen het aankomende verkeer van de Oostbaan, de Buitenveldertbaan.
Controle op Buitenveldertbaan
Daar arriveerde de 737 vervolgens veilig. Volgens gegevens van Flightradar24 stond het toestel ongeveer vijf minuten op de Buitenvelderbaan voor inspectie. Daarna taxiede het naar de G-pier. Achteraf leek het te gaan om indicatoren van het landingsgestel die niet naar behoren functioneerden. De terugvlucht liep dan ook een dag vertraging op. Aanvankelijk zou de 737 ’s avonds om 19:25 uur vanaf Schiphol vertrekken in de richting van Ankara. De machine vertrok uiteindelijk pas op Eerste Kerstdag om 13:30 uur.