De Chinese vliegtuigbouwer Comac heeft de prijs van haar nieuwste model, de C919, verhoogd. Het type is daarmee duurder geworden dan de Airbus A220-300 of Boeing 737 MAX 7. Gelukkig is de prijsstijging voor Chinese maatschappijen geen probleem, die is alleen voor buitenlandse bedrijven bedoeld.
De prijs van de Comac is inmiddels gestegen naar 108 miljoen dollar per exemplaar, negen miljoen dollar meer dan vorig jaar. De toestellen zijn daarmee een stuk duurder dan de Boeing 737 MAX 7 of Airbus A220-300, die allebei ongeveer even groot zijn en over een vergelijkbaar vliegbereik beschikken, maar minder dan 100 miljoen dollar kosten.
Het is ongebruikelijk dat luchtvaartmaatschappijen de vraagprijs betalen voor hun vliegtuigen. Wanneer er een grote bestelling wordt geplaatst kan de korting oplopen tot bijna vijftig procent. Alhoewel Comac zich met de prijsstijging niet populair zal maken buiten China, krijgen Chinese maatschappijen subsidie van de overheid als zij vliegtuigen van Comac kopen.
Ook zonder subsidie is er in China geen gebrek aan vraag naar de Comac C919. Bijna alle Chinese luchtvaartmaatschappijen zijn, net als Comac zelf, volledig eigendom van de overheid.
E-Flight Academy Open Dag
Zaterdag 14 september, 10:00 - 15:00 uur
> Maak een voordelige proefvlucht
>Vlieg gratis in de simulator
> Kom alles te weten over elektrische vlieglessen en brevetten!