Boeing dringt er bij luchtvaartmaatschappijen op aan om hun 737 MAX-vliegtuigen te inspecteren op een mogelijk losse bout in het roerbesturingssysteem. Het is de zoveelste tegenvaller voor het geplaagde model van Boeing.
Op aandringen van Boeing controleren luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld hun 737 MAX-toestellen. De vraag is of er een schroef loszit in het besturingssysteem van de vliegtuigen. Boeing adviseerde de extra inspectie nadat er bij een maatschappij een bout met een ontbrekende moer is ontdekt tijdens routinematig onderhoud. ‘Het probleem op het specifieke vliegtuig is verholpen’, aldus Boeing. ‘Uit voorzorg raden we operators aan hun 737 MAX-vliegtuigen te inspecteren en ons op de hoogte te stellen van eventuele bevindingen. We hebben de FAA en onze klanten geïnformeerd en zullen hen op de hoogte blijven houden van de voortgang.’ De Amerikaanse FAA zegt dat het de gerichte inspecties van de Boeing 737 MAX nauwlettend in de gaten houdt en extra maatregelen niet uitsluit mochten verdere ontdekkingen van losse of ontbrekende hardware zich voordoen.
Pre-flight check
Boeing heeft aanbevolen dat luchtvaartmaatschappijen hun MAX-vliegtuigen binnen twee weken inspecteren. 737 MAX-vliegtuigen kunnen echter gewoon veilig blijven vliegen, aldus Boeing. Een probleem met een roer dat niet goed werkt zou namelijk worden opgemerkt tijdens een pre-flight check. Dit omdat vliegtuigbemanningen doorgaans het roersysteem controleren voordat een vliegtuig van de gate vertrekt, aldus Boeing. Toch daalden de aandelen van Boeing met 1 procent na het bekend worden van dit nieuws.