Ruud Sondag, CEO van Schiphol, snapt niet dat luchtvaartmaatschappijen een krimp van de luchthaven niet zien zitten. KLM-topvrouw Marjan Rintel wil niet wijzen naar één partij en zet in op een collectieve oplossing.
Terwijl de Noord-Hollandse luchthaven en de Nederlandse overheid naar een reductie van het aantal vluchten streven, wijst KLM op vlootvernieuwing. Hoewel de partijen andere invulling geven aan de toekomst van Schiphol, ziet Rintel dat ze één ding gemeen hebben. ‘Ik kijk er vanuit een breder perspectief naar. Volgens mij hebben Schiphol, overheid en KLM dezelfde doelstelling: de luchtvaart zo snel mogelijk verduurzamen en geluid reduceren. Wij hebben de doelstellingen van minder geluidshinder volledig omarmd. Maar hóe we die doelen bereiken, daarover zitten we niet altijd op één lijn’, zegt de topvrouw van KLM in gesprek met NRC.
Vloot verder verduurzamen
KLM is al jaren bezig met de transitie naar een duurzame vloot. De Boeing 747 werd uitgefaseerd, terwijl de Dreamliner haar debuut maakte. Inmiddels heeft KLM zowel de 787-9 als de 787-10 in dienst. Daarnaast sloot Air France-KLM een deal met Airbus door honderd A320- en A321neo’s te bestellen die de 737NG-vloot de komende jaren gaan vervangen. Eén daarvan nam Transavia vorige week in ontvangst. Voorts wil KLM in 2030 tien procent sustainable aviations fuel (SAF) bijmengen bij de gewone (fossiele) brandstof. Rintel vindt dat partijen de komende jaren de handen ineen moeten slaan om mogelijk nog verder te verduurzamen. ‘Natuurlijk kun je zeggen, laten we nog meer doen aan verduurzaming. Oké, maar dan moeten we het Europees regelen, of liever nog mondiaal. Anders lost het niks op. Dan zorg je alleen maar dat mensen via Frankfurt, Brussel of Istanbul gaan vliegen. Dat heeft geen impact op het verminderen van CO2’, aldus de CEO van KLM.