In een Airbus A320 van Austrian Airlines hing tijdens een vlucht naar de Oostenrijkse hoofdstad Wenen een geur van oude sokken.
Het toestel, registratie OE-LBK, landde 23 december 16:30 uur lokale tijd, veertig minuten later dan de geplande aankomsttijd, op Tenerife South Airport, de zuidelijke luchthaven van het Canarische eiland. Om 16:45 uur zou de A320 weer in de richting van Wenen vertrekken. De passagiers voor de terugvlucht stapten dan ook later in. In voorbereiding op het vertrek zetten de piloten de auxiliary power unit (APU) aan, waarna drie minuten later de APU Bleed Air geactiveerd werd. Dit systeem haalt lucht uit de compressor van de motor. De lucht is heet en op druk en wordt afgetapt van de motor om een juiste druk in de cabine te creëren. Vlak daarna ontstond volgens AV Herald een geur van oude sokken waarna de vliegers een van de systemen uitzetten. De vreemde lucht, waarvan nog onbekend is hoe die ontstond, verdween daarop.
Opnieuw dezelfde geur
De onderhoudsdienst gaf de A320 uiteindelijk vrij om met één uitgeschakeld systeem te vertrekken. Het vliegtuig steeg één uur en een kwartier te laat op. Na dertig minuten, toen de machine het laatste Canarische eiland Lanzarote gepasseerd had, teisterde diezelfde geur opnieuw de cabine. Of daarna actie is ondernomen, is niet bekend. De A320 vloog in ieder geval door richting Wenen en landde daar na vier uur en dertig minuten. De volgende dag stond het toestel in de ochtend aan de grond in Wenen. Pas om 14:15 uur hervatte de A320 haar operaties met een één uur durende vlucht naar het Duitse Frankfurt.