In 2023 waren geen grote straalvliegtuigen betrokken bij dodelijke ongevallen, waardoor het jaar kan worden bestempeld als het ‘veiligste vliegjaar ooit’.
Adrian Young, senior luchtvaartadviseur bij het Nederlandse To70 Aviation, deed onderzoek naar de veiligheid in de burgerluchtvaart en stelt dat ‘zowel het aantal ongevallen als het aantal dodelijke slachtoffers zich op een recordlaagte bevindt’. Daarmee ‘herhaalt 2023 het onwaarschijnlijke succes van 2017’, dat eerst het veiligste vliegjaar ooit was. Er vond daarentegen wel ongeluk plaats waarbij 72 mensen om het leven kwamen. Het betrof Yeti Airlines-vlucht 691, die in januari in Kathmandu, de hoofdstad van Nepal, neerstortte.
Toch zijn onderzoekers bezorgd over de houding van Rusland met betrekking tot de crash van een Embraer Legacy 600-zakenjet in juli, waarbij het hoofd van de Wagner-groep, Yevgeny Prigozhin, omkwam. Het internationaal recht vereist dat de Russische autoriteiten onder meer Brazilië en Embraer bij het onderzoek hadden moeten betrekken. Young noemt de Russische houding ‘ongewenst’. Het is volgens hem belangrijk dat het ‘collaboratieve karakter bij het onderzoeken van ongevallen’ wordt behouden, teneinde lessen te kunnen leren van een incident.
Cijfers
In 2023 vonden in totaal vijftig opmerkelijke ongelukken plaats, waarvan twee met fatale afloop. De oorzaken van de incidenten zijn onder andere technische storingen of menselijke fouten. Een jaar eerder vonden er weliswaar minder ongelukken plaats, maar vielen er meer dodelijke slachtoffers. Uit cijfers van To70 blijkt dat het totale aantal incidenten in de luchtvaart elk jaar afneemt.