Cargolux vervoert straks niet alleen nog vracht over de wereld, maar betreedt dit jaar ook een andere markt. De vrachtmaatschappij gaat natuur- en bosbranden bestrijden.
De nieuwe dochteronderneming van Cargolux heet Aquarius Aerial Firefighting. De afdeling is opgericht om te kunnen assisteren bij het bestrijden van natuur- en bosbranden in Europa. In totaal investeert de Luxemburgse vrachtvervoerder ruim 62 miljoen euro in de aanschaf van twaalf Air Tractor AT-802F Fire Boss-blusvliegtuigen. Alle toestellen krijgen Luxemburg Findel Airport als thuisbasis. Eind vorig jaar arriveerden de eerste twee machines op de luchthaven.
Het betreden van de nieuwe markt kan zeer gunstig uitpakken voor Cargolux. Wereldwijd is namelijk een tekort aan blusvliegtuigen, met name amfibische exemplaren. De Europese Unie plaatste om die reden ook een bestelling voor twaalf nieuwe Canadair CL-415-blusvliegtuigen. De nieuwe machines worden daarentegen pas vanaf 2027 geleverd, terwijl de toestellen van Aquarius al vanaf dit jaar inzetbaar zijn.
Extreem
De laatste jaren woeden in Europa steeds extremere natuurbranden. De inzet van blusvliegtuigen en -helikopters is dan ook cruciaal. Vorig jaar verwachte de Europese Unie veel meer natuurbranden te moeten bestrijden en verdubbelde daarom het aantal blustoestellen. De machines stonden voornamelijk gestationeerd in Zuid-Europese landen, maar ook in Duitsland, Zweden en Tsjechië. Een van de meest opmerkelijke natuurbranden van vorig jaar was de brand op het Griekse eiland Rhodos. Ongeveer vijftien procent van het eiland ging in vlammen op.