Het afgelopen jaar zijn er diverse maatschappijen failliet gegaan. De lijst bestaat uit nieuwkomers die het niet lang uithouden, een doorstart die mislukte, een grote bekende en een nationale maatschappij. Up heeft de vijf meest noemenswaardige faillissementen op een rijtje gezet.
FlyBe
De Britse maatschappij stopte eind januari plotseling met de vluchtuitvoering. Flybe was maar 290 dagen operationeel sinds haar doorstart en vloog tot het eind met een vloot van negen Dash 8-Q400’s. Daarmee werden 23 routes onderhouden, waarvan een groot deel van en naar Schiphol. Volgens de beheerders van Interpath Advisory, het bedrijf achter FlyBe, is het faillissement te wijten aan te late leveringen van vliegtuigen.
Flyr
Flyr werd in 2020 opgericht door Erik G. Braathen, de voormalige CEO van de inmiddels niet meer bestaande Noorse luchtvaartmaatschappij Braathens. In juni 2021 ontving Flyr een Air Operator Certificate van de Noorse CAA. De luchtvaartmaatschappij was oorspronkelijk van plan om met een vloot van dertig vliegtuigen naar binnenlandse en Europese bestemmingen te vliegen. Het bedrijf zag echter te weinig passagiers in de wintermaanden en viel begin februari om.
Niceair
Niceair begon in 2022 met vluchten van Akureyri, in het noorden van IJsland, naar Alicante, Kopenhagen en Tenerife. Nog geen jaar later was de airline genoodzaakt haar operaties stil te leggen omdat haar enige vliegtuig, een Airbus A319, in beslag werd genomen. Volgens Niceair lag dit aan leasemaatschappij Hi Fly Malta, die de eigenaren van de Airbus niet zou hebben betaald. De IJslandse maatschappij begon direct met het zoeken naar een vervangend toestel, echter zonder succes. Het bedrijf was genoodzaakt om in mei faillissement aan te vragen.
Go First
Go First, voorheen bekend als GoAir, was een van de grootste luchtvaartmaatschappijen van India. Het bedrijf kampte met financiële problemen, waarvoor het bedrijf motorfabrikant Pratt & Whitney de schuld gaf. Door problemen met de motoren van haar A320neo’s moest het bedrijf enkele maanden de helft van haar vloot aan de grond houden. Go First had op het moment van haar faillissement een vloot van 54 vliegtuigen met nog eens 88 in bestelling.
Air Moldova
De nationale maatschappij van Moldavië staakte in april haar vluchtuitvoering. De Moldavische luchtvaartautoriteit had eerder al ‘herhaaldelijk geklaagd over de ernstige financiële problemen bij de airline’. Ondanks meerdere waarschuwingen gebeurde er niets. Begin mei ging de maatschappij, na dertig jaar te hebben gevlogen, definitief failliet.