De Russische luchtvaartmaatschappij Red Wings heeft op 28 december een Tupolev Tu-214 terug in dienst genomen.
Deze machine, registratie RA-64518, werd in 2009 afgeleverd aan Transaero. In 2015 verkaste de Tu-214 naar Red Wings, maar na twee jaar kwam die terecht in de opslag in Kazan. Echter, sinds de Russische invasie en de daarmee gepaarde westerse sancties, restte Rusland niets anders dan de zelf ontwikkelde machines van stal te halen. Het Kremlin gaf de nationale luchtvaartindustrie opdracht niet alleen de vliegtuigproductie van onder meer de Superjet 100 en MS21 op te schroeven, maar ook oudere machines weer luchtwaardig te maken. Voor dat laatste trok de Russische overheid omgerekend 270 miljoen euro uit. Dat geld wordt gebruikt om acht Tupolev Tu-204’s en Tu-214’s, twee Ilyushin Il-96’s en één Antonov An-124 weer gebruiksklaar te maken.
Rentree voor Tu-214
De Tu-214 werd opnieuw luchtwaardig gemaakt bij Kazan Aircraft Production Association. ‘Ons bedrijf heeft goede ervaringen met de Tu-204/214-familie. Ik ben er zeker van dat de gerenoveerde Tu-214 de capaciteit van Red Wings zal doen toenemen en comfortabel zal zijn voor de passagiers’, aldus Evgeny Solodilin, directeur van Red Wings bij persbureau Interfax. De cabine van de 214 is voorzien van een economy class met een 3-3-configuratie en biedt plaats aan 194 passagiers. Voorheen konden 210 reizigers aan boord. Op 28 december werd het toestel overgedragen aan Red Wings. Sindsdien staat het aan de grond. De verwachting is dat de luchtvaartmaatschappij de komende tijd nog zeven Tu-204’s en Tu-214’s in ontvangst neemt. Eerder verwelkomde Sky Gates, de dochteronderneming van Red Wings, een gerestaureerde Ilyushin II-96-400.