De gezagvoerder van het kustwachtvliegtuig dat in botsing kwam met de net gelande Airbus A350 van Japan Airlines, vlucht JL516, zegt dat hij toestemming had om op te stijgen. In zijn DHC-8 kwamen vijf inzittenden om het leven, zelf raakte hij zwaargewond. Alle inzittenden van het passagiersvliegtuig overleefden de crash.
Volgens de luchtverkeersleider is de bewering van de DHC-8-gezagvoerder onjuist. Zijn vliegtuig mocht enkel richting de baan taxiën, maar de opdracht om die op te rijden was nog niet gegeven, laat staan dat er sprake is geweest van een take-off clearance.
Inmiddels is de communicatie van de beide machines met de luchtverkeersverleiding vrijgegeven:
17:43:02 JL516: Tokyo Tower, JAL516 Spot 18
Tower: JAL516, Tokyo Tower, Good evening, Runway 34R continue approach.
Wind 320 degrees at 7 knots. We have departure.
17:43:12 JL516: JAL516 continue approach 34R
17:44:56 Tower: JAL516, Runway 34R Cleared to land, Wind 310 degrees, 8 knots.
17:45:01 JL516: Cleared to land Runway 34R, JAL516
17:45:11 DHC-8: Tower, JA722A Charlie
Tower: JA722A, Tokyo Tower, good evening. Number 1. Taxi to holding point C5.
17:45:19 DHC-8: Taxi to holding point C5 JA772A Number 1, Thank you.
17:47:17 JL516 touches down on Runway 34R.
Enkele seconden later raakte de Airbus A350 met vluchtnummer JL516 de DHC-8. Van beide machines, die in vlammen opgingen, bleef weinig over.
Vragen zijn er nog steeds, zoals: wist de toren waar de DHC-8 zich bevond, heeft de gezagvoerder van de DHC-8 de instructies verkeerd begrepen?
Adequaat
Joris Melkert, luchtvaartdeskundige, prijst zowel het adequate handelen van het cabinepersoneel als de ingenieurs van Airbus. ‘Als de romp intact blijft bij zo’n zware klap vlak na een landing, met een snelheid van zeker 200 kilometer per uur en een massa van 200 ton, kun je zeggen dat de brand behoorlijk lang is uitgesteld. Daardoor konden de passagiers het toestel veilig verlaten’, zegt hij bij BNR. ‘Passagiers krijgen iedere vlucht weer zo’n briefing over hoe het allemaal in elkaar steekt. We negeren dat natuurlijk massaal, maar je ziet toch dat het af en toe een keertje nodig is, al is het gelukkig maar heel weinig. De bemanning wordt echt heel goed getraind. Echt een pluim voor hen dat ze dat toestel veilig hebben kunnen evacueren.’ De crash betekent het eerste grote incident waarbij een machine van het type Airbus A350 verloren is gegaan. Sinds de introductie in 2015 vonden er inmiddels meer dan vijfhonderd hun weg naar een airline.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
