Passagiers die aan boord zaten van de in brand gevlogen Airbus A350 van Japan Airlines denken dat de instructies van de cabin crew beter hadden gekund.
Het toestel, registratie JA13XJ, landde dinsdagavond lokale tijd 17:45 uur vanuit Sapporo op Tokio Haneda Airport. Tijdens de landing kwam het in botsing met een vliegtuig van de kustwacht dat onderweg was naar Niigata, het gebied dat zwaar getroffen is door een aardbeving. ‘Toen we landden, leek er niets aan de hand, maar toen hoorde ik een knal en zag ik buiten een oranje lichtflits. Ik zag dat er brand was’, vertelt een mannelijke inzittende aan de Japanse omroep NHK.
Instructies van cabinepersoneel
Op een video is te zien dat de A350 vlamvatte. ‘Toen ik de klap hoorde en uit het raam keek, zag ik vonken en vlammen, dus ik voelde dat er iets mis was’, zegt een andere man. Het cabinepersoneel zou de reizigers instructies hebben gegeven. Er werd geroepen laag (bij de grond) en kalm te blijven en de bagage achter te laten, al kwamen die berichten niet voor iedereen even duidelijk over. ‘Vlak na de landing werd gevraagd laag te blijven, maar misschien omdat ik in de war was, leek het alsof er geen duidelijk aankondiging voor evacuatie gegeven werd. De passagier voor mij bewoog, dus ik volgde hem en kon ontsnappen’, zegt een vrouwelijke passagier.
Evacuatie uit A350
Alle 367 passagiers en twaalf bemanningsleden konden uiteindelijk de A350 veilig verlaten. ‘Iedereen was in paniek en vroeg om de deuren open te doen. Sommigen namen hun bagage mee alsof ze de instructies niet begrepen’, aldus een 15-jarige reiziger. Inmiddels was de cabine reeds gevuld met rook. ‘Toen ik wegliep, wilde ik mijn dochter beschermen, dus liet ik mezelf zakken en probeerde te voorkomen dat ik de rook inademde. Er waren veel kinderen in het vliegtuig die huilden’, schetst een rond de 20 jaar oude vrouw de situatie. De cabin crew vroeg of alle reizigers dicht bij de A350 zouden willen blijven staan. Het cabinepersoneel controleerde hen op verwondingen. Ondanks dat zorgden hun instructies voor argwaan, omdat de vlammen rondom het toestel groter werden.
Meerdere analyses van evacuaties en ook uit gedragsexperimenten tonen onder meer aan dat mensen niet meteen de instructies opvolgen of direct begrijpen. Volgens analyses van evacuatiedeskundige Nathalie van de Wal van de TU Delft kan het sociale gedrag van mensen een effect hebben van drie procent vertraging tot een versnelling van maximaal dertig procent van de evacuatietijd.