Lelystad Airport is nog altijd niet open voor lijnvluchten en dat is ook te merken op de balans van de luchthaven. Volgens Omroep Flevoland kost het vliegveld jaarlijks miljoenen euro’s.
In 2020 deed Omroep Flevoland, toen samen met Follow The Money, voor het eerst onderzoek naar de kosten die gemoeid gaan met de uitbreiding van Lelystad Airport. Uit berekeningen bleek destijds dat de uitbreiding van de luchthaven tussen 2008 en september 2020 na correctie ruim 200 miljoen euro kostte. Het is een optelling van alle kosten voor bouwprojecten, infrastructuur, onderzoeken en ambtelijke ondersteuning van de verschillende overheden.
Nu heeft de Omroep nagevraagd welke aanvullende kosten er in de tussentijd zijn gemaakt, tot eind 2022. De cijfers van 2023 zijn namelijk nog niet bekend. Uit de nieuwe gegevens blijkt dat sinds 2008 in totaal ruim 243,2 miljoen euro is gestoken in de uitbreiding van Lelystad Airport. De Royal Schiphol Group pompte in de periode vanaf 2020 het meeste geld in de luchthaven, namelijk ongeveer 22 miljoen euro. Overduidelijk is dat de luchtverkeersleiding op het vliegveld een van de de grootste kostenposten is. LVNL gaf de afgelopen drie jaar zeker 17,4 miljoen euro uit aan de verkeersleiding op Lelystad Airport.
Onzekerheid
Of Lelystad Airport in de toekomst ooit nog opengaat is al jaren een cruciale vraag. In de politiek zijn de meningen daarover fors veranderd. Waar eerst de meeste partijen nog openstonden voor de opening van de polderluchthaven, is dat nu het omgekeerde. Intussen blijven de gemeente, luchthaven en partners hoopvol over de mogelijke opening van het vliegveld. Ondanks het uitblijven van zekerheid ligt er sinds 2018 in de polder van Flevoland een vliegveld dat in alles klaar is om in gebruik te worden genomen. Een gloednieuwe vertrekhal met alles erop en eraan, wacht al jaren op het verlossende woord.