David Calhoun, Boeing-CEO, liet aan zijn werknemers weten dat Boeing verantwoordelijk is voor productiefouten bij het deurpaneel van de 737 MAX.
Calhoun sprak zijn werknemers toe naar aanleiding van een eerder incident met een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines, waarbij een deurpaneel tijdens de vlucht van het vliegtuig afviel. Hij beloofde tijdens de bijeenkomst volledige transparantie te bieden in het lopende onderzoek over het recente incident met de MAX 9. ‘We gaan dit aanpakken en erkennen onze fout’, aldus de topman. Momenteel staan ongeveer 170 vliegtuigen aan de grond voor inspectie.
De National Transportation Safety Board (NTSB) denkt dat het incident plaatsvond omdat het deurpaneel niet voldoende was bevestigd. Tijdens inspecties van de 737 MAX 9 werd bij meerdere toestellen van Alaska Airlines en United Airlines ‘losse hardware’ ontdekt. Het ging hierbij om bevestigingen die niet volledig waren aangedraaid. De NTSB zei eerder al dat het waarschijnlijk niet ging om een ontwerpfout, maar dat de schuld bij het assemblageproces van Boeing lag. Een luchtvaartspecialist noemde het werk van Boeing ‘slordig’: ‘Het is gewoon slecht. Het is een indicatie dat veiligheid bij Boeing niet voorop staat, om welke reden dan ook.’
Voorval
Het incident met de MAX 9 van Alaska Airlines vond 5 januari plaats boven de stad Portland, in Oregon. Vlak na take-off schoot een van de deurpanelen los. Het paneel is geïnstalleerd om een nooduitgang af te dekken die de luchtvaartmaatschappij niet gebruikt. Tevens werden een lege stoel, twee mobiele telefoons en een laptop uit de 737 MAX 9 gezogen. Het paneel en twee telefoons zijn later teruggevonden. Niemand raakte gewond bij het incident, wel is het vertrouwen in de 737 MAX verder aangetast.