De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA geeft vooralsnog geen groen licht voor Boeings voorstellen om de 737 MAX 9 weer de lucht in te krijgen. Pas als er duidelijke voorschriften zijn én die afgetekend zijn door de FAA, kunnen luchtvaartmaatschappijen beginnen met grondige inspecties. Op dit moment staan alle MAX 9’s met een zogeheten plug-in-deur, een paneel als nooddeur, aan de grond.
De Amerikaanse overheidsinstanties zijn er heel duidelijk in: de tijdlijn voor de terugkeer van de 737 MAX 9 zal worden bepaald door de veiligheid van de passagiers, en niet de snelheid van het proces. ‘Elk vliegtuig dat je aan een luchtvaartmaatschappij aflevert, elk vliegtuig dat de lucht in gaat, moet honderd procent veilig zijn’, zei Pete Buttigieg, de Amerikaanse minister van Transport, woensdag. Voorlopig blijft elk getroffen vliegtuig aan de grond totdat wordt vastgesteld dat het weer veilig in gebruik kan worden genomen.
En om die reden zit onder meer Alaska Airlines, de maatschappij waarmee het nieuwste hoofdstuk in de 737 MAX-problematiek allemaal begon, voorlopig nog met de gebakken peren. Het bedrijf zegt nog altijd te wachten op instructies van Boeing en de FAA. In de tussentijd is de airline genoodzaakt dagelijks 110 tot 150 vluchten met het type te annuleren. Dat doet het sowieso tot en met aanstaande zaterdag, maar de verwachting is dat het nog iets langer zal duren voordat alle MAX 9’s weer de lucht in kunnen.