Ryanair-passagiers maken zich totaal geen zorgen over het vliegen in Boeing 737’s. Dat zegt CEO Michael O’Leary donderdag in een interview met Reuters. Sinds afgelopen weekend worden tientallen 737 MAX 9’s aan de grond gehouden nadat een noodpaneel tijdens een vlucht van Alaska Airlines losliet.
Sinds zaterdag staan 171 Boeing 737 MAX 9’s met een zogeheten plug-in-deur, een noodpaneel in plaats van een nooddeur in de cabine, aan de grond. Ondanks het feit dat de maatschappij zelf niet vliegt met 737 MAX 9’s en er ook geen in bestelling heeft, haalde Ryanair-CEO Michael O’Leary eerder deze week in een interview met de Financial Times al uit naar Boeing. Dat zou volgens hem zijn kwaliteitscontroles moeten verbeteren.
Hoewel de 737 MAX 9-incident in de ogen van de Ryanair-topman ‘zorgwekkend’ is, heeft het geen directe gevolgen voor de MAX 8’s en MAX 10’s waar de maatschappij zelf mee vliegt. Toch houdt het bedrijf de kwestie scherp in de gaten, temeer omdat een probleem als dit iets zegt over de kwaliteitscontroles van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant. Hoewel Boeing volgens O’Leary de afgelopen twee jaar ‘enorme vooruitgang’ heeft geboekt op het gebied van productiekwaliteit, ‘zijn ze er nog niet’.
O’Leary voegde er echter aan toe dat, hoewel de Amerikaanse vliegtuigbouwer de afgelopen twee jaar ‘enorme vooruitgang’ had geboekt op het gebied van de productiekwaliteit, ‘ze er nog niet zijn’. ‘Wij hebben zelf kleine problemen ontdekt bij de levering van vliegtuigen die niet zouden mogen voorkomen bij een fabrikant van wereldklasse als Boeing, en ik denk dat Boeing meer te doen heeft op het gebied van kwaliteitscontrole’, doet O’Leary uit de doeken. Vooralsnog vinden de passagiers van de grootste maatschappij van Europa het allemaal best. ‘We zien geen aanwijzingen dat er enige bezorgdheid is bij passagiers. Niet één passagiers’, aldus de topman, die eraan toevoegt dat de grootste 737 MAX-problematiek toch echt de lange tijd was waarin het toesteltype na twee dodelijke ongelukken aan de grond moest staan.