Een Airbus A330 van KLM keerde afgelopen dinsdagmiddag terug naar Schiphol wegens een technisch mankement.
De machine, registratie PH-AOE, steeg 11:20 uur, een halfuur later dan de aanvankelijke vertrektijd, op in de richting van Sint-Maarten, de luchthaven die voorheen regelmatig bevlogen werd door de inmiddels uitgefaseerde 747. De A330 vertrok vanaf de Polderbaan en verliet via Velsen het Nederlandse luchtruim. Over de Noordzee en Manchester vloog het toestel het Ierse luchtruim binnen. Daar werd besloten om te keren. Een woordvoerder van KLM laat aan AirLive.net weten dat het besluit samenhing met een technisch mankement. De aard ervan is niet bekend.
Rondcirkelen boven zee
Boven Dublin, de hoofdstad van Ierland, keerde de machine om. In plaats van direct terug te vliegen naar Schiphol week de A330 af van de route om via Wales weer naar zee te vliegen en daar meerdere keren rond te cirkelen teneinde zich van een deel van haar kerosine te ontdoen. Voor een vlucht vanaf Amsterdam naar Sint-Maarten is naar schatting acht tot negen uur plus een buffer aan brandstof nodig. Met minder gewicht kan een vliegtuig veilig een landing maken, al komt het soms voor dat een toestel meteen na take-off door diverse redenen met een volle tank een ongeplande landing maakt, blijkt uit een terugkeer van een McDonnell Douglas DC-10 van FedEx in 1994.
Terug naar Amsterdam
Na drieënhalf uur arriveerde de A330 in noordelijke richting op de Zwanenburgbaan. De vervolgvlucht vanuit Sint-Maarten naar Port of Spain, de hoofdstad van Trinidad en Tobago en tevens laatste halte voordat teruggekeerd wordt naar Nederland, werd eveneens geannuleerd. De luchtvaartmaatschappij voert drie keer per week als KL777 deze route uit. De A330 werd een dag later vrijgegeven. Het toestel hervatte haar operaties met een vlucht naar het Canadese Vancouver.