Hoewel een groot deel van de Boeing 737 MAX 9-vliegtuigen aan de grond moet blijven staan, is Alaska Airlines met een deel de lucht in gegaan.
Het zijn echter vluchten zonder passagiers. ‘Vluchten worden uitgevoerd door onze speciaal opgeleide cockpitbemanningen’, aldus een woordvoerder van Alaska Airlines bij de aeroTELEGRAPH. De Federal Aviation Administration, het Amerikaanse agentschap dat de 737 MAX 9-vliegtuigen aan de grond hield, maakt hiervoor een uitzondering die te boek staat als Emergency Airworthiness Directive. De machines zijn op de radar zichtbaar met een viercijferig vliegnummer, beginnend met een (AS)9. De komende dagen worden de 737 MAX 9-toestellen naar grote onderhoudslocaties gevlogen. Daardoor haalt de luchtvaartmaatschappij vluchten met die toestellen uit haar vliegschema. Alaska Airlines laat dit weekend aan Reuters weten tot in ieder geval dinsdag 16 januari geen passagiers met dat vliegtuig te vervoeren. Door de 65 737 MAX 9-toestelllen die buitengebruik zijn, heeft de maatschappij de afgelopen dagen ongeveer 20 procent van haar operaties moeten annuleren.
Deurplug schiet los
Vorig weekend verloor een 737 MAX 9 van Alaska Airlines vlak na vertrek vanuit Portland, een stad in de Amerikaanse stad Oregon, een deel van de romp. Een deurplug werd uit het toestel gezogen, evenals een stoel. De piloten slaagden erin snel terug te keren naar de luchthaven van vertrek en alle inzittenden kwamen er zonder kleerscheuren vanaf. Daarna moesten meerdere luchtvaartmaatschappijen van de FAA hun 737 MAX 9-vliegtuigen aan de grond houden voor controle en inspectie. Corendon, die eveneens met eenzelfde vliegtuigtype vliegt, ontsprong door een andere deurconstructie de dans. Afgelopen week vond United Airlines echter wel losse bouten in die vliegtuigen.