Een Airbus A319 van Lufthansa kreeg tijdens de nadering van Schiphol problemen met de beide generatoren.
Het toestel, registratie D-AIBG, steeg 10 november vorig jaar om 7:50 uur, een uur later dan gepland, op vanuit Frankfurt. Na een halfuur vloog de A319 het Nederlandse luchtruim binnen ter hoogte van Enschede. Via Harderwijk en Almere naderde de machine in één rechte lijn de Buitenveldertbaan. Echter, tijdens de nadering kreeg die volgens AV Herald te maken met een technisch mankement.
RAT ingeschakeld
De twee generatoren, die zich in de motoren bevinden, waren uitgevallen. De componenten dienen als het ware als dynamo’s en voorzien de Airbus van elektriciteit. De A319-piloten gaven als gevolg hiervan aan de luchtverkeersleiding een Mayday-signaal uit. Tot die tijd werd de Ram Air Turbine (RAT) ingeschakeld. De RAT, een propeller, verschijnt aan de onderzijde van een vliegtuig en kan middels hydraulische druk stroom opwekken. De RAT klapt automatisch uit wanneer het toestel zonder stroom of hydraulische druk lijkt te raken. Wanneer de RAT uitklapt is het voor de piloten niet mogelijk om deze in te klappen. Uiteindelijk slaagden de piloten erin de generatoren weer aan de praat te krijgen. De A319 startte met de ILS-nadering en landde uiteindelijk zonder problemen veilig op de Buitenveldertbaan.
Toch nog onderzoek
Door het incident werd de terugvlucht naar Frankfurt geannuleerd. Pas drie dagen later vertrok de A319 vanaf Schiphol naar de Duitse stad waar die wederom enige tijd aan de grond stond. Nadat een testvlucht van Frankfurt naar Frankfurt goed werd bevonden kon de A319 een dag later haar operaties hervatten. Daarmee is dit incident echter nog niet afgedaan. De Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) beoordeelde afgelopen vrijdag dit incident wegens het gebruik van de RAT als ‘ernstig’ en start een onderzoek.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.