KLM moet opnieuw toestellen inhuren, omdat de luchtvaartmaatschappij nog altijd kampt met operationele problemen.
Dat wordt veroorzaakt door de aanhoudende personeelstekorten en leveringsproblemen. Eerstgenoemde zorgt er bijvoorbeeld voor dat onderhoud van de Airbus A330’s langer op zich laat wachten dan normaal. Veel monteurs gaan met pensioen en de aanwas is minimaal. Maar ook de levering van vliegtuigonderdelen loopt vertraging op. De verwachting is dat 88 procent van de verre vluchten ten opzichte van 2019 uitgevoerd kan worden. ‘We hebben alle verloven van onze planningsafdeling ingetrokken toen we voor de kerst hoorden dat we in de zomerpieken minder vluchten hebben’, aldus Maarten Stienen, operationeel directeur van KLM, in gesprek met De Telegraaf.
Netwerk aangepast
Drie Europese bestemmingen worden als gevolg daarvan uit het netwerk gehaald. Datzelfde geldt voor intercontinentale vluchten vanaf Amsterdam naar Bahrein en Koeweit. Die werden uit de vluchtschema’s gehaald wegens verstoringen in de toeleveringsketen en de vertraging van de levering van Boeing 787-vliegtuigen. Ook is er al enige tijd krapte bij de opleiding van nieuwe Embraer-piloten. Om het netwerk zoveel mogelijk in stand te houden leaset KLM net zoals vorig jaar vliegtuigen om de operatie rond te krijgen. Toen versterkte de Cityhopper-tak van het bedrijf zich met Embraer E190’s van German Airways; komend jaar vullen zeven machines de vloot aan. Om welke toestellen het gaat, is niet bekend. Wel laat Stienen weten dat de kosten toenemen. ‘We hebben meer tijd nodig voor het onderhoud van vliegtuigen, waardoor we noodgedwongen deze stap moeten zetten om extra toestellen in te huren’, aldus de operationeel directeur.