Door een overvolle frequentie moest een Airbus A380 van Qatar Airways noodgedwongen een doorstart maken.
Het incident deed zich afgelopen zaterdag voor. De A380, registratie A7-APD, steeg 21:00 uur lokale tijd op vanaf Doha Hamad International Airport. Na dertien uur naderde de Superjumbo haar eindbestemming. De piloten vroegen aan de luchtverkeersleiding toestemming te landen om baan 34L. Twintig seconden na de aanvraag hadden de vliegers vooralsnog geen antwoord ontvangen waarna besloten werd een doorstart te maken. Dat kwam doordat het dusdanig druk was op de frequentie. Normaal gesproken wordt in zulke gevallen een extra frequentie in gebruik genomen; in dit geval bleef die uit. De daling werd boven de Botany Bay, een baai ten zuiden van de luchthaven, afgebroken op een hoogte van ongeveer 300 meter.

Nieuwe nadering slaagt wel
De A380 vloog over haar bestemming en maakte een rondje Sydney. Daarna lijnde de machine opnieuw op. Na de doorstart switchten de piloten van tower naar departure en klaagden ze er volgens AV Herald over dat ze er met hun verzoek voor een landing niet tussenkwamen. De vliegers wilden een visual approach, vliegen op zicht, uitvoeren, maar door de drukte konden ze daar geen toestemming voor ontvangen. Ze kregen wel goedkeuring te starten met de ILS-nadering, een radionavigatiesysteem voor de nadering van een landingsbaan. De A380 voltooide haar ronde en landde vijftien minuten na de doorstart alsnog op baan 34L. Ondanks de drukte kon de Superjumbo iets meer dan een uur later voor de terugvlucht met slechts tien minuten vertraging vertrekken in de richting van Doha.