Een Boeing 737-800 van het Japanse ANA Nippon Airways keerde om toen er een barst in een van de cockpitramen ontstond.
Het vliegtuig, registratie JA56AN, steeg afgelopen zaterdag 11:05 uur lokale tijd op vanuit Sapporo en stond aan het begin van een binnenlandse vlucht naar Toyama, een stad ten westen van de hoofdstad Tokio. Toen de 737 de oversteek over zee maakte naar het zuidelijke deel van Japan, merkten de piloten een barst in de buitenste ruit van een van de cockpitramen op. Deze ramen bestaan uit vier lagen.
Veilige landing
Direct alarmeerden de vliegers de luchtverkeersleiding. De 737 maakte een draai en keerde terug naar Sapporo. Daar landde de machine een uur na take-off. ‘De scheur leidde er niet toe dat de controle of de luchtdruk van het vliegtuig beïnvloed werd’, licht een woordvoerder van ANA Nippon Airways toe bij de BBC. De luchtvaartmaatschappij annuleerde uiteindelijk de vlucht. In de luchtvaart wordt volgens luchtvaartexpert John Strickland geadviseerd het volledige raam te vervangen in plaats van één laag. Hij stelt dat daarmee de veiligheid volledig gegarandeerd kan worden.
Oorzaak onduidelijk
Hoe de barst in de cockpitruit van de 737 ontstaan is, is nog onbekend. ‘Deze dingen gebeuren soms. Er kan iets tegen het raam zijn gekomen, bijvoorbeeld een vogel of een grote hagelsteen’, zegt Strickland. ‘Je kunt ook schade krijgen door slijtage, maar dat komt zelden voor.’ Hetzelfde overkwam een 777-200 van British Airways. Door een passerend vliegtuig kwam een ijsblok op het cockpitraam terecht waardoor het werd verbrijzeld. ‘Deze dingen kunnen gebeuren. Het is onmogelijk te kwantificeren hoe vaak’, aldus de luchtvaartexpert.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.