Stephen Tsang, parlementariër in de Nationale Assemblee namens de Surinaamse partij Nationale Democratische Partij (NDP), vindt de concurrentie tussen KLM en Surinam Airways (SLM) oneerlijk.
Hij wijst op het verschil tussen het aantal wekelijkse vluchten dat door beide luchtvaartmaatschappijen wordt uitgevoerd tussen Schiphol en de Surinaamse hoofdstad Paramaribo. KLM vliegt zes keer per week met een Boeing 777-300 op en neer. De heenvlucht, de KL713, vertrekt dagelijks 8:45 uur vanuit de Nederlandse hoofdstad en landt 14:05 uur lokale tijd in Suriname; de terugvlucht, de KL714, stijgt 17:15 uur op en landt 6:00 in Amsterdam. SLM voert met een Airbus A340 twee vluchten per week minder uit dan KLM. De PY994 heeft in de avond vanuit Paramaribo meer vertrektijden en arriveert in de ochtend op Schiphol. De terugvlucht, de PY993, vangt soms in de ochtend en soms in de middag aan.
Voordeel voor KLM
Schiphol heeft in Europa een belangrijke hubfunctie. Reizigers uit Amerika kunnen bijvoorbeeld op de Amsterdamse luchthaven gemakkelijk op een vlucht naar Azië, Afrika of elders in Europa stappen. KLM heeft als hofleverancier een groot netwerk op Schiphol in tegenstelling tot SLM. ‘Dus als SLM wil concurreren met KLM, dan zal je de aansluitingen op andere bestemmingen op Schiphol veel beter moeten aanpakken’, aldus Tsang bij Waterkant.
Lastige transfer
Tsang merkte die moeilijkheid onlangs zelf op. Hij vloog niet met KLM, maar met SLM naar Schiphol om vervolgens een overstap te maken op een vlucht naar China. ‘Ik vraag bijzondere aandacht voor de transferfaciliteiten van de SLM op Schiphol. Want het is een ellende om een boarding pass van de SLM te krijgen in transit op Schiphol. De enige manier om een boarding pass te krijgen is bij de gate, maar dan een uur van tevoren. En als het te druk is bij de gate, dan heb je een heel groot probleem’, zegt de parlementariër.