De nieuwe Airbus A321neo van KLM gaat vanaf augustus vanaf Schiphol op pad naar Berlijn, Kopenhagen en Stockholm.
De luchtvaartmaatschappij verwacht haar eerste machine komende zomer in ontvangst te nemen. Samen met Transavia Nederland en -Frankrijk trekt KLM de komende jaren 100 A320- en A321neo-vliegtuigen aan. De Nederlandse tak van Transavia ontving eind vorig jaar haar eerste, terwijl de Franse die begin dit jaar binnenhaalde. De toestellen, die 50 procent minder geluid en 15 procent minder CO2-uitstoot produceren, dienen komende jaren de huidige 737NG-vloot van zowel KLM als Transavia te vervangen.
Zuiniger vloot
In 2021 sloot Air France-KLM een deal met Airbus. Het concern plaatste een bestelling van 100 A320- en A321neo-vliegtuigen. Daarin zit de optie voor nog eens 60. De deal volgde nadat KLM eerder de zuinigere Embraer E195-E2-vloot naar Amsterdam haalde. Dit toestel draagt samen met die van Airbus bij aan een stillere en zuinigere vloot en daardoor worden belangrijke vervolgstappen gezet als het gaat om de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, klantervaring en comfort.
Lees hier de ervaring van een van onze redacteuren met de eerste Airbus A321neo van Transavia.