Om en nabij de 150 vrachtpiloten van KLM Cargo die voorheen voor Martinair werkten gaan staken. De piloten zijn nog altijd ontevreden over hun positie in het bedrijf.
In 2014 werd een grote groep piloten ontslagen toen Martinair werd geïntegreerd in KLM. In 2021 oordeelde de rechtbank in Den Haag echter dat dit onterecht was en dat het ontslag teruggedraaid moest worden. Volgens de piloten heeft KLM hen echter nog steeds niet volledig geïntegreerd in het bedrijf. De piloten streven naar dezelfde rechten als andere KLM-piloten en een hoger salaris.
Staking
De vakbond AVV, die de belangen van de piloten behartigt, is daarom van mening dat er geen andere optie is dan over te gaan tot acties. ‘KLM probeert op alle mogelijke manieren onder deze uitspraak uit te komen en tracht deze piloten volledig gescheiden te houden van de rest van de KLM-piloten’, aldus AVV. Volgens de vakbond weigert KLM mee te werken aan een oplossing voor de groep oud-medewerkers van Martinair. Eerder deze maand stelde de vakbond de luchtvaartmaatschappij een ultimatum, met vrijdag als deadline. AVV geeft aan dat KLM niet is ingegaan op de eisen. Het is nog onduidelijk wanneer de staking zal plaatsvinden.
Schijnconstructie?
Twee weken geleden verloren de piloten een rechtszaak waarin zij probeerden salaris te ontvangen volgens de cao van KLM. Volgens de piloten bestaat Martinair niet langer als een afzonderlijk bedrijf en is er sprake van een schijnconstructie waarvan zij de dupe zijn. De rechter oordeelde echter dat dit niet het geval is en dat Martinair nog steeds een bestaand bedrijf is, waarbij de cao van dat bedrijf leidend is. Ook wees de rechter de claim af dat KLM achterstallig loon of schadevergoeding verschuldigd is aan de piloten.
Lees ook: Bijzondere carrière: Fokker, Pan Am, KLM én Martinair | Interview
E-Flight Academy Open Dag
Zaterdag 14 september, 10:00 - 15:00 uur
> Maak een voordelige proefvlucht
>Vlieg gratis in de simulator
> Kom alles te weten over elektrische vlieglessen en brevetten!