Het is een beestenbende bij de Amerikaanse ultra-low-cost Frontier Airlines. De luchtvaartmaatschappij uit Denver heeft 135 vliegtuigen in gebruik. Afbeeldingen van dieren sieren al bijna 30 jaar de staarten. Op elk toestel een uniek dier. Dieren spelen ook een rol in de marketing van het bedrijf. Voorheen bediende men zich zelfs van de slogan ‘A Whole Different Animal’. Up in the Sky was nieuwsgierig naar de oorsprong van de fauna exposure en dook in de geschiedenis van deze bijzondere maatschappij.
Airbus-stal
Frontier Airlines vliegt uitsluitend met toestellen uit de Airbus-stal. De maatschappij heeft 90 Airbus A320’s in dienst: 82 van het subtype ‘neo’ en de rest zijn oudere A320-200’s. Het is de grootste A320neo vloot in de Verenigde Staten. Daarnaast vliegt het bedrijf met 45 grotere A321’s, waarvan 25 neo’s. De gemiddelde leeftijd van de vliegtuigen in de vloot is slechts 4,4 jaar. Frontier heeft nog eens 140 Airbussen in bestelling. De maatschappij uit Colorado noemt zichzelf de meest brandstofefficiënte luchtvaatmaatschappij van Amerika. Het routenetwerk omvat 120 bestemmingen, vooral binnen de Verenigde Staten. Verder vliegt Frontier op het Caribisch gebied, Mexico en Midden-Amerika. Bij de airline werken ruim 6.000 medewerkers die zorgen voor het vervoer van 20-25 miljoen passagiers per jaar.
Launch customer
Het huidige Frontier Airlines is in 1994 opgericht door Rick Brown, een vlieger van United Airlines. De maatschappij startte met vluchten vanuit Denver naar vier steden in North Dakota. Daarbij werd gebruik gemaakt van een Boeing 737-200. Spoedig groeide het aantal bestemmingen en kwamen de eerste Airbussen in de vloot. Frontier werd zelfs launch customer van de Airbus A318. In 2014 is Frontier Airlines overgegaan van een full-service luchtvaartmaatschappij naar een ultra low-cost carrier. De geschiedenis van de maatschappij uit Denver is een aaneenschakeling van faillissementen, overnames en fusies. In 2022 probeerde Frontier tevergeefs Spirit Airlines over te nemen. De maatschappij vloog in het verleden met de Airbus A318 en A319, Boeing 737, De Havilland Canada DHC-8 Dash 8 en verschillende toestellen van de Embraer ERJ-familie.
Merkherkenning
De (bedreigde) dieren op de staarten van de vliegtuigen van Frontier hebben te maken met de zorg voor de natuur én met merkherkenning. Mensen leren snel beelden met het merk te associëren. In het verleden voerde Frontier bijvoorbeeld een tv-reclamecampagne waarin de dieren met elkaar praatten. De campagne was een succes en de naamsbekendheid steeg daardoor enorm. Als onderdeel van haar advertenties, zowel online als offline, gaf Frontier Airlines de dieren namen en achtergrondverhalen. Dieren stapten uit het vliegtuig en gingen naar andere gebieden van de marketing- en promotie-inspanningen van de maatschappij.
Specifieke naam
Elk dier op de vliegtuigstaart heeft een specifieke naam. Zo worden onder meer Jack het konijn, Grizwald de beer, Foxy de vos en Flip de dolfijn gebruikt in radio- en televisiecommercials. De airline wil verhalen vertellen van de bijzondere dieren, die zich thuis voelen in de oceanen, in de bomen en op de vlakten. De luchtvaartmaatschappij bouwde vorig jaar voort op deze concepten met het uitbrengen van een kalender ‘Fur & Feathers’. Frontier noemt zichzelf dan ook Amerika’s groenste luchtvaartmaatschappij.
Spaar ze allemaal
De faunastaarten van Frontier Airlines vormen ook een welkome afwisseling voor luchtvaartfotografen en vliegtuigspotters. De low-cost maatschappij kan zich er goed mee onderscheiden. Weg met de eentonige liveries van American, United en Delta. Letterlijk en figuurlijk op jacht naar het ontbrekende dier in de vliegtuigplaatjesverzameling. Van flamingo tot dolfijn en van jaguar tot eekhoorn. Daarnaast zijn er nog een paar ‘specials’, waarop een bald eagle is afgebeeld en de romp deels is voorzien van een groene kleur en titels ‘America’s Green Airline’. Spaar ze allemaal!