Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Hoera, de F-16 is jarig!
Algemeen

Hoera, de F-16 is jarig!

Leonard van den BroekDoor Leonard van den Broek21/01/2024Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Nederlandse F-16's laten flares los tijdens de Luchtmachtdagen in 2019 © Leonard van den Broek
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Precies vandaag, maar dan gisteren, was het vijftig jaar geleden dat de F-16 zijn eerste vlucht maakte. Op 20 januari 1974 koos het prototype van het toestel het luchtruim tijdens een taxiproef op hoge snelheid. De eerste vlucht stond pas twee weken later gepland, dus de F-16 werd eigenlijk te vroeg geboren!

Tijdens een high speed taxi run ontstonden er trillingen in de vleugeltip. Testpiloot Phil Oestricher probeerde het toestel onder controle te krijgen, waarbij de staartvleugel de grond raakte. Op F-16.net vertelt John Williams, ingenieur betrokken bij de ontwikkeling van de F-16: “Phil koos ervoor om op te stijgen omdat de kist naar de linkerkant van de landingsbaan begon af te wijken en hij moest kiezen: óf door de woestijn ploegen, óf vliegen. Gelukkig koos hij ervoor om te vliegen en redde daarmee mogelijk het hele programma. Na het opstijgen kreeg Phil de controle terug, bleef zes minuten vliegen en landde zonder problemen.’

Nederlandse F-16, opgeschilderd als YF-16 prototype, op de Luchtmachtdagen in 2019 © Leonard van den Broek

Ondanks deze “vroeggeboorte” is de F-16 Fighting Falcon toch bijzonder succesvol gebleken. Het gevechtsvliegtuig was een product van de firma General Dynamics, dat eerder de F-111 bommenwerper afleverde. Een jaar na de eerste vlucht, op 13 januari 1975, werd de F-16 door de Amerikaanse luchtmacht uitgeroepen tot winnaar van de “Air Combat Fighter” competitie. Een eerste bestelling van honderden toestellen zou snel volgen, ook bedoeld om andere NAVO landen warm te maken voor het gevechtsvliegtuig.

Nederlandse F-16 en TF-104G Starfighter © Leonard van den Broek

En met succes, want Nederland, België, Denemarken en Noorwegen waren allemaal op zoek naar een opvolger voor de F-104 Starfighter. Het samenwerkingsverband van vier landen bestelde in 1975 zo’n 350 F-16’s, waarvan ongeveer de helft bij Fokker op Schiphol zou worden geassembleerd. De eerste F-16 voor Nederland landde in juni 1979 op de vliegbasis Leeuwarden – dit jaar dus 45 jaar geleden.

Inmiddels zijn er meer dan 4500 F-16’s geproduceerd, en de teller loopt nog steeds. De Amerikaanse luchtmacht is de grootste gebruiker van de F-16. In totaal ontving de USAF ongeveer 2200 toestellen, waarvan er nog ruim 800 in dienst zijn. Andere grootverbruikers zijn Israël (meer dan 350) en Turkije (bijna 300). Met 213 afgeleverde F-16’s behoort Nederland zeker niet tot de kleintjes. Nieuwe afnemers komen er ook nog steeds bij. Zo ontving Slowakije eerder deze maand de eerste twee F-16V’s, de allermodernste versie van de F-16 (Block 70/72). Oekraïne is een andere nieuwe F-16 gebruiker, al zullen dat tweedehands F-16’s van Denemarken, Noorwegen en Nederland betreffen.

F-16AM van de Deense luchtmacht ©Leonard van den Broek

Voor de F-16 in Nederland is het laatste jaar aangebroken, met 312 squadron op Volkel als laatste F-16 eenheid. In een recent interview met Up in the Sky omschreef de Nederlandse commodore Van Deventer de F-16 als “een werkpaard van de luchtmacht.”. ‘Nog nooit is een Nederlands gevechtsvliegtuig zo vaak in het buitenland operationeel ingezet als de F-16. Ik denk dat de F-16 het meest ingezette wapensysteem van Defensie is geweest sinds de Tweede Wereldoorlog.’ Op vrijdag 27 september 2024 neemt de luchtmacht officieel afscheid van de F-16.

Nederlandse F-16 met speciale staartbeschildering vanwege afscheid van de F-16 op Leeuwarden © Peter Steehouwer

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
F-16 jubileum Lockheed Martin Luchtmacht prototype vervanging F-16 Vliegbasis Leeuwarden Vliegbasis Volkel
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Leonard van den Broek
  • Website
  • LinkedIn

Redacteur en fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven waar het vliegverkeer rond het toenmalige Welschap zijn interesse wekte. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland. Zijn specialisatie betreft dan ook de militaire luchtvaart. In het dagelijks leven is Leonard werkzaam als arts bij een GGD.

Gerelateerde Artikelen

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025Redactie

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025Redactie

Ongelukkig begin voor gloednieuwe American Airlines 787

22/06/2025Redactie
Recent

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025

Ongelukkig begin voor gloednieuwe American Airlines 787

22/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?