Dit weekend is de McDonnell Douglas KC-10 Extender van de Amerikaanse luchtmacht voor het laatst te zien in Europa. Het iconische toestel wordt over enkele maanden uitgefaseerd.
Een van de laatste operationele KC-10s voert sinds begin januari een ‘world farewell tour‘ uit. De machine, registratie 84-0191, trapte de reis af op Travis Air Force Base, nabij San Francisco. Vanaf daar bracht het toestel bezoeken aan Honolulu, Hawaii en Christchurch, Nieuw-Zeeland en Sydney, Australië. Vrijdagmiddag arriveerde het toestel, voor het laatst in Europa, op Souda Bay Air Base op de luchthaven van het Griekse Heraklion. Zaterdag vloog de KC-10 van Griekenland naar Duitsland en bezocht Ramstein Air Base.
Zondag vertrekt de machine van Duitsland naar haar volgende bestemming, al is het nog onduidelijk waar dat zal zijn. Mogelijk brengt het toestel eerst nog een bezoek aan RAF Mildenhall in het Verenigd Koninkrijk, voordat er koers richting de VS wordt gezet.
Vorig jaar werd duidelijk dat de Amerikaanse luchtmacht in september afscheid neemt van het type. De KC-10 is gebaseerd op de DC-10 en is net als de voormalige Nederlandse KDC-10’s gemaakt om andere vliegtuigen in de lucht bij te tanken. In totaal vloog de Amerikaanse luchtmacht ruim veertig jaar met zestig exemplaren van het iconische toestel. De taken van de KC-10 zijn al grotendeels overgenomen door de KC-46.
Lees ook: Wat waren de concurrenten van de KC-10 en KDC-10?