De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA adviseerde luchtvaartmaatschappijen zondag om de deurpanelen van hun Boeing 737-900’s te controleren.
Het advies heeft alles te maken met het Boeing 737 MAX 9-incident van Alaska Airlines eerder deze maand. Daarbij werd een deurpaneel, of deurplug, uit het vliegtuig gezogen. Het onderzoek leidde tot het aan de grond houden van ruim 170 vliegtuigen. Later werd duidelijk dat bouten, die het paneel op zijn plaats moeten houden, niet goed waren aangedraaid tijdens de productie van de machine. De FAA beveelt gebruikers van de 737-900ER aan ook die vliegtuigen te inspecteren. ‘De Boeing 737-900ER maakt geen deel uit van de nieuwere MAX-vloot, maar heeft hetzelfde deurplugontwerp’, aldus de autoriteit.
In de VS is de -900ER-variant in dienst bij Alaska Airlines, Delta Air Lines en United Airlines. Of de maatschappijen het toestel nu ook massaal aan de grond zetten is niet bekend. Het zou namelijk grote gevolgen kunnen hebben voor de vluchtschema’s van de airlines. In Europa vliegen onder andere El Al, Smartwings en Turkish Airlines met de 737-variant. Ook voor die maatschappijen is het nog niet bekend welke stappen zij ondernemen.
737-900
De 737-900(ER) is het grootste model van de 737 Next Generation (NG)-familie, na de -700 en -800. De variant werd in het begin van de jaren 2000 als de -900 geïntroduceerd. KLM was de eerste Europese maatschappij die het type in ontvangst nam. Tot op heden vliegt de airline nog altijd met vijf Boeing 737-900’s. Het is vermeldenswaard dat de KLM-toestellen niet over deurplugs beschikken en dus ook geen extra inspecties hoeven te ondergaan. De complicatie heeft alleen betrekking tot de Extender Range (ER) variant van de 737-900.
Lees ook: MAXimale malaise met Boeing 737 MAX