Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025

    Duits patrouillevliegtuig vs. Chinese laser

    10/07/2025
  • Achtergrond

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025
  • Editors’ choice

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»737 MAX»Mogelijk ook problemen met Boeing 737-900
737 MAX

Mogelijk ook problemen met Boeing 737-900

RedactieDoor Redactie22/01/2024Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Tomás Del Coro from Las Vegas, Nevada, USA, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA adviseerde luchtvaartmaatschappijen zondag om de deurpanelen van hun Boeing 737-900’s te controleren.

Het advies heeft alles te maken met het Boeing 737 MAX 9-incident van Alaska Airlines eerder deze maand. Daarbij werd een deurpaneel, of deurplug, uit het vliegtuig gezogen. Het onderzoek leidde tot het aan de grond houden van ruim 170 vliegtuigen. Later werd duidelijk dat bouten, die het paneel op zijn plaats moeten houden, niet goed waren aangedraaid tijdens de productie van de machine. De FAA beveelt gebruikers van de 737-900ER aan ook die vliegtuigen te inspecteren. ‘De Boeing 737-900ER maakt geen deel uit van de nieuwere MAX-vloot, maar heeft hetzelfde deurplugontwerp’, aldus de autoriteit.

In de VS is de -900ER-variant in dienst bij Alaska Airlines, Delta Air Lines en United Airlines. Of de maatschappijen het toestel nu ook massaal aan de grond zetten is niet bekend. Het zou namelijk grote gevolgen kunnen hebben voor de vluchtschema’s van de airlines. In Europa vliegen onder andere El Al, Smartwings en Turkish Airlines met de 737-variant. Ook voor die maatschappijen is het nog niet bekend welke stappen zij ondernemen.

737-900

De 737-900(ER) is het grootste model van de 737 Next Generation (NG)-familie, na de -700 en -800. De variant werd in het begin van de jaren 2000 als de -900 geïntroduceerd. KLM was de eerste Europese maatschappij die het type in ontvangst nam. Tot op heden vliegt de airline nog altijd met vijf Boeing 737-900’s. Het is vermeldenswaard dat de KLM-toestellen niet over deurplugs beschikken en dus ook geen extra inspecties hoeven te ondergaan. De complicatie heeft alleen betrekking tot de Extender Range (ER) variant van de 737-900.

Lees ook: MAXimale malaise met Boeing 737 MAX


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
737 MAX 9 Boeing Boeing 737-900 Deur Inspectie Veiligheid
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025Netty Buijing

F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

12/07/2025Lieneke Koornstra

Nieuwe Russische turboprop ‘op dieet’

11/07/2025Redactie
Recent

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025

F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

12/07/2025

Vliegtuigwrakken die nooit zijn geborgen

12/07/2025
Populair

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?