Een fout met een zaklamp tijdens een onderhoudsbeurt van een F-35A op Luke Air Force Base in de Verenigde Staten kwam de Amerikaanse luchtmacht duur te staan.
Het incident vond al in maart 2023 plaats. Nu heeft het Accident Investigation Board van de Amerikaanse luchtmacht een rapport gepubliceerd over de toedracht van het voorval. Een onderhoudsteam voerde in de nacht van 15 maart een controle uit aan de motor van een F-35A, registratie 14-5103, waarbij een zaklamp werd gebruikt. Een van de monteurs liet het voorwerp vervolgens achter in de inlaat van het toestel, en controleerde naderhand niet of hij al het gereedschap op de daarvoor bestemde plaats had gelegd.
De crew begon na de controle met een motortest. Tijdens het starten van de Pratt & Whitney F135-motor werd de zaklamp meegezogen. Hoewel sensoren in de motor geen abnormale waarden vertoonden, begon de motor tijdens het uitschakelen vreemde geluiden te maken. Voor de monteurs was het meteen duidelijk dat er iets niet klopte. Na de test werden de motorgegevens daarom uitvoerig geanalyseerd. Al snel kwam het personeel tot de conclusie dat de motor een voorwerp had opgezogen. In totaal zorgde de zaklamp voor maar liefst 3,6 miljoen euro schade.
Oorzaak
Volgens de onderzoekers ligt de schuld grotendeels bij de nalatigheid van de monteur die de zaklamp liet liggen. Ook heeft het Autonomic Logistics Information System (ALIS) van de F-35 bijgedragen aan het voorval. ‘Het aanzienlijke aantal checklists en de moeilijkheid toegang te krijgen tot de juiste checklists veroorzaakt zelfgenoegzaamheid’, aldus het rapport. Ook zou er sprake zijn geweest van miscommunicatie tussen twee medewerkers, waardoor de zaklamp bleef liggen.
Crash
Het motoronderhoud had te maken met een ongeluk dat enkele maanden eerder plaatsvond. Eind 2022 stortte een F-35B neer op een vliegbasis bij Fort Worth als gevolg van een motorstoring. De Amerikaanse luchtmacht werd, na het achterhalen van de oorzaak, verplicht gesteld een verandering door te voeren in de gehele F-35-vloot om soortgelijke incidenten te voorkomen. Volgens het rapport was de 14-5103 een van de laatste toestellen die de aanpassing moest ondergaan.