De nieuwe regering van Polen neemt de geplande bouw van de nieuwe grote luchthaven van Warschau in heroverweging. De opening in 2028 acht ze in ieder geval niet realistisch.
Het politieke landschap in Polen is recentelijk radicaal veranderd. Nu de rechts-nationalistische PiS-partij uit het zadel geworpen is en de liberale coalitie van Donald Tusk het voor het zeggen heeft, worden op allerlei beleidsterreinen verregaande veranderingen doorgevoerd. Ook voor de luchtvaart blijven de gevolgen niet uit.
De regering-Tusk heeft namelijk de voltallige raad van bestuur die de komst van de nieuwe grote Poolse luchthaven Centralny Port Komunikacyjny (CPK) overzag ontslagen. In de Poolse media wordt gesproken over ‘politieke benoemingen’ als motivatie. De nieuwe algemeen directeur van CPK is Filip Czernick, voorzitter van de raad van toezicht van de luchthaven Szczecin-Goleniów. Hij vervult deze functie in de eerste instantie tijdelijk voor een periode van drie maanden. Czernick brengt luchtvaartervaring met zich mee. Hij is doctor in de rechten en gespecialiseerd in luchtvaartrecht en ondernemingsrecht. Van 2006 tot 2017 werkte hij als senior executive voor het Poolse staatsbedrijf PPL.
Megaproject
De nieuwe grote luchthaven wordt gebouwd op ongeveer 40 kilometer ten westen van Warschau, op een oppervlakte van drieduizend hectare. De luchthaven zal naar verwachting 40 miljoen passagiers kunnen verwerken wanneer deze opengaat. Tegen 2060 moet de Centralny Port Komunikacyjny 60 miljoen reizigers per jaar kunnen verwerken. CPK wordt niet alleen een luchthaven, maar ook een spoorwegknooppunt met 12 sporen. Elke grote Poolse stad zou in 2,5 uur te bereiken moeten zijn. Het project wordt voor 100 procent gefinancierd uit de staatskas.
Op losse schroeven
De toekomst van het megaproject komt echter steeds meer op losse schroeven te staan. Naast de bestuurswissel is de komst van de luchthaven zelf namelijk ook weer onderwerp van discussie. Maciej Lasek, vice-minister van Financiën, zegt dat de veranderingen in de bestuurskamer van de CPK slechts de eerste stap zijn in een nauwkeurig onderzoek naar het project. Lasek merkt namelijk op dat zijn land, door zich te concentreren op de nieuwe grote luchthaven, tijd heeft verloren ten koste van bestaande luchthavens. Polen heeft 15 luchthavens en een groot deel daarvan is gebaad bij modernisering. Het simultaan moderniseren van deze regionale luchthavens en het grote CPK-project wordt echter lastig. Viceminister Lasek vindt de opening van de nieuwe grote luchthaven in 2028 in dat licht in ieder geval ‘onrealistisch’.