Een energiebedrijf dacht een goede oplossing te hebben gevonden voor stroomstoringen, maar hield geen rekening met een landingsbaan in Rio de Janeiro.
Het eiland, waar Rio de Janeiro/Galeão International Airport op ligt, wordt al lange tijd geteisterd door stroomuitvallen. De klachten over Light, de energieleverancier van Rio de Janeiro, zijn daarom fors toegenomen. Het bedrijf besloot iets aan het probleem te doen en bracht een nieuwe stroomverbinding tot stand tussen het vaste land en het eiland. De goedbedoelde oplossing creëerde daarentegen een nieuw probleem.
De nieuwe verbinding loopt pal langs de internationale luchthaven. Een van de palen werd wel heel ongelukkig geplaatst, namelijk recht voor een van de landingsbanen. Omdat de mast voor de hoogte van het obstakel dusdanig dicht bij baandrempel 33 is neergezet, was de luchthaven genoodzaakt die zijde van de baan te sluiten. Voorlopig landen vliegtuigen daarom op de tweede landingsbaan van het vliegveld, of aan het andere uiteinde van baan 33.
Over het algemeen vliegen vliegtuigen tijdens de nadering vrij hoog over de plaats waar de paal is geplaatst. Toch is het belangrijk om de zogenaamde Obstacle Free Zone ook daadwerkelijk vrij te houden. Verschillende omstandigheden kunnen er namelijk toe leiden dat een vliegtuig de baan lager nadert of juist later opstijgt dan bedoeld.
Schiphol
Een goed voorbeeld is het incident met een Airbus A330 van Delta Airlines op Schiphol, waarbij het toestel op het onverharde deel vóór de Oostbaan landde en daarbij twee lampen van de baanverlichting ramde. Als op dezelfde afstand van de baandrempel ook een elektriciteitsmast had gestaan, zoals in Brazilië, was de kans groot geweest dat de Airbus het obstakel had geraakt.