Na een reeks vertragingen en recentelijk de problemen met de MAX 9 twijfelt United Airlines aan de Boeing 737 Max 10, zo verklaarde de CEO van de luchtvaartmaatschappij gisteren. De MAX 10 is nog altijd in afwachting van certificering door de Federal Aviation Administration (FAA).
United Airlines twijfelt aan Boeing inzake de MAX 10. United CEO Scott Kirby stelde gisteren dat het vliegtuig in het beste geval ongeveer vijf jaar vertraagd is en uitte zijn frustratie richting Boeing over meest recente productieprobleem. Op 5 januari verloor een 737 MAX 9 van Alaska Airlines een deur waarna de FAA vliegtuigen aan de grond hield.
United heeft 79 MAX 9’s in gebruik. Daarmee is de maatschappij de grootste operator van het type. Het voortdurende stilleggen zal leiden tot een verlies in het eerste kwartaal, zo meldde de luchtvaartmaatschappij op maandag bij de presentatie van haar resultaten voor het vierde kwartaal. De twijfels over de MAX 10 lijken hier dan ook deels een gevolg van te zijn. ‘Ik denk dat de stillegging van de MAX 9 waarschijnlijk de druppel is die de emmer voor ons deed overlopen’, zei Kirby in een interview op dinsdag tegenover CNBC. ‘We gaan in ieder geval een plan opstellen zonder de MAX 10.’
In augustus 2018 schetste Kirby, destijds president van United, plannen voor de cabine van de ongeveer 100 bestelde Max 10’s, en zei destijds dat de luchtvaartmaatschappij verwachtte ze in 2020 te gaan gebruiken. De vliegtuigen zouden helpen bij het vervangen van oudere toestellen, zo zei hij.
Vorige week zei Ed Bastian, de CEO van Delta Air Lines, op CNBC dat hij vertrouwen heeft om door te gaan met de bestelling van Boeing Max 10’s. Ook Ryanair heeft bij monde van CEO O’Leary aangegeven dat Boeing nog het vertrouwen van de maatschappij geniet.