Ben Minicucci, CEO van Alaska Airlines, sprak zich uit naar aanleiding van het incident met een Boeing 737 MAX 9 van de maatschappij eerder deze maand.
Tijdens zijn eerste interview sinds het voorval stelde de topman: ‘Ik ben meer dan gefrustreerd en teleurgesteld. Ik ben boos. Dit overkwam Alaska Airlines. Het overkwam onze klanten en het overkwam onze mensen. Mijn vraag aan Boeing is wat ze gaan doen om de kwaliteit te verbeteren.’
Sinds het incident zijn verschillende luchtvaartmaatschappijen gestart met het uitvoeren van extra inspecties aan de 737 MAX 9. United Airlines maakte eerder al bekend het probleem bij een aantal van deze vliegtuigen te hebben geconstateerd. Minicucci gaf tijdens het interview ook aan dat ‘bij veel MAX 9’s enkele losse bouten gevonden’ zijn. Volgens de CEO is Boeing ‘beter dan dit’. Hij sloot het interview af met een excuus aan de passagiers die aan boord de ‘angstaanjagende vlucht’ waren. Ook prees hij de professionaliteit van de bemanning.
Incident
Begin januari een 737 MAX 9 van Alaska Airlines vlak na vertrek vanuit Portland, een stad in de Amerikaanse stad Oregon, een deel van de romp. Een deurplug werd uit het toestel gezogen, evenals een stoel. De piloten slaagden erin snel terug te keren naar de luchthaven van vertrek en alle inzittenden kwamen er zonder kleerscheuren vanaf. Daarna moesten meerdere luchtvaartmaatschappijen van de FAA hun 737 MAX 9-vliegtuigen aan de grond houden voor controle en inspectie.
Lees ook: MAXimale malaise met Boeing 737 MAX