Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Antonov An-124 verschijnt boven Europa op radar

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Teveel vliegen tijdens Orkaan David | Column
Column

Teveel vliegen tijdens Orkaan David | Column

Netty BuijingDoor Netty Buijing27/01/2024Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© clipperarctic, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De telefoon rinkelde me uit een diepe slaap. Even wist ik niet waar ik was en had ik moeite me te oriënteren. Gelukkig had ik me aangewend in vreemde hotelkamers in de badkamer een lichtje te laten branden en de deur op een kiertje te laten staan, zodat ik, als ik wakker werd, in ieder geval kon zien aan welke kant van mijn bed de lamp te vinden was.

Ja, nu wist ik het weer: ik was in Lissabon, waar ik met mijn bemanning een paar uur geleden was aangekomen uit Amsterdam. Na een gezellige crewborrel bij de captain op de kamer, lag ik net een paar uur in bed toen de telefoon ging. Ik keek op mijn reiswekkertje dat 04.00 uur ’s nachts aanwees. Wie wilde me nu om deze tijd opbellen? Er was toch hopelijk geen sterfgeval in mijn familie? Aarzelend nam ik de telefoon op : ‘Hello?’

“Good morning, this is your calling-time”, klonk het opgewekt door de hoorn. ‘This must be a mistake, my calling time is tomorrow-night.’ “No ma’am, your calling-time is now.”

Ik geloofde mijn oren niet. Was dit een practical joke, of toch niet? Ik besloot de purser te bellen. Die bevestigde dat het inderdaad calling time was, omdat de bemanning die van ons had overgenomen, nog steeds op het vliegveld van Lissabon stond en nu niet meer mocht vertrekken omdat zij anders over de werktijdenlimiet heen zouden gaan. De vertraging was te wijten aan orkaan David, die op dat moment door het Caribisch gebied raasde.

Nou, erg uitgerust waren we niet, na maar een paar uur slaap. Geeuwend zaten we een uur later in de bus naar het vliegveld. We vroegen ons af wat er nu met ons schema zou gebeuren, want een paar crewleden – waaronder de captain – hadden familieleden bij zich, omdat we vijf dagen in Curaçao zouden gaan slippen. Om 08.00 uur vertrokken we dan eindelijk op weg naar Caracas.

Doodmoe zaten we ’s avonds in het Macuto Sheraton, wederom bij de captain op de kamer te crewborrelen, toen de telefoon weer ging. De captain hield zijn hand op, als teken dat we even moesten ophouden met kakelen. Hij had de stationmanager aan de lijn! Of we ons maar weer even in ons pak wilden hijsen, want we moesten doorvliegen naar Curaçao (weliswaar als passagier met de ALM) want daar kwamen ze een bemanning tekort. Spijtig keken we naar ons bed, trokken ons uniform weer aan en zaten even later uitgeblust in het busje van Papi op weg naar het vliegveld.

Halfslapend zaten we in de DC-9 en kwamen als zombies in het Frommer Hotel op Curaçao aan waar natuurlijk niet genoeg kamers waren. Opdubbelen in de bungalows was een van de oplossingen. Na uren wachten lagen we dan eindelijk in bed.

Ons schema werd veranderd. Niks vijf dagen vakantie in Curaçao, maar de volgende morgen terug naar Lissabon. De vrouw van de captain had pech. Ze had haar verjaardag groots langs de route willen vieren, maar dat zou nu aan boord moeten gebeuren, want de cockpitcrew vloog vanaf Lissabon gelijk als pax door naar Amsterdam.

In de kranten lazen we later dat orkaan David in zijn genre de meest verwoestende hurricane sinds mensenheugenis was geweest. De wind die snelheden van 278 km per uur had bereikt, richtte voor ruim anderhalf miljard dollar schade aan. In Martinique veroorzaakte de orkaan een tsunami van veertien meter hoog en in totaal 2068 mensen verloren het leven.

Wij kwamen er beter vanaf. Ons gebrek aan slaap en het overtreden van de rusttijdenwet leverde ons 21 extra vrije dagen op.

Meer van Netty Buijing


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Column Column Netty KLM Orkaan Storm
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Netty Buijing

Columniste. Netty vloog 21 jaar lang als stewardess en later als purser bij KLM, tussen 1968 en 1989. Voordat KLM haar een blauw hart gaf werkte ze enkele jaren bij de NS, en tussen het vliegen door studeerde Netty sociologie aan de Rijksuniversiteit van Utrecht.

Gerelateerde Artikelen

Antonov An-124 verschijnt boven Europa op radar

13/07/2025Redactie

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025Redactie

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025Redactie
Recent

Antonov An-124 verschijnt boven Europa op radar

13/07/2025

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?