Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Editors' Choice»In een narrowbody de Atlantische Oceaan over | Flight Report
Editors' Choice

In een narrowbody de Atlantische Oceaan over | Flight Report

Sytse SijbesmaDoor Sytse Sijbesma28/01/2024Update:01/02/2024Leestijd: 6 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Sinds eind augustus vliegt de Amerikaanse prijsvechter JetBlue tussen New York JFK en Amsterdam. In september kwam daar ook de route Boston – Amsterdam bij. De maatschappij komt naar eigen zeggen de ‘broodnodige concurrentie’ brengen op de twee routes, die al jaren gedomineerd worden door KLM en Delta. En niet alleen dat: anders dan de gevestigde airlines voert JetBlue als eerste de trans-Atlantische vluchten naar Schiphol uit met Airbus A321LR’s. Kleinere narrowbody-vliegtuigen dus, speciaal uitgerust voor langere vluchten. Maar hoe is dat nou, om met zo’n kleiner toestel de oceaan over te vliegen? Zou het krapper zijn dan die volgepropte widebody’s, of valt dat eigenlijk reuze mee? Hoog tijd om het eens te proberen! Up in the Sky vloog mee in ‘Core’, zoals JetBlue haar economy class noemt.

Pre-boarding

Het bemachtigen van slots was vooropgesteld een heel gevecht voor JetBlue. Terwijl de airline al een tijdje bezig was begonnen met vluchten vanuit de VS naar Londen, werden diens aanvragen voor slots op Schiphol meermaals afgewezen. Voor het zomerseizoen kreeg het bedrijf uiteindelijk tijdelijke slots, en voor de winter werden permanente start- en landingsrechten toegewezen. De vluchten naar New York vertrekken met een geplande 13.35 uur rond dezelfde tijd als die van KLM, en een paar uur later dan die van Delta. De ochtendvluchten naar Boston vertrekken met 11.20 uur min of meer gelijktijdig met die van Delta. De JetBlue-vluchten vertrekken vanuit Schiphols vertrekhal 3. Voordeel is dat het er rond een uur of elf doorgaans niet erg druk is. Na de security te hebben gepasseerd kunnen reizigers zich opmaken voor een wandeling naar de D-gates.

Verloop van de vlucht

De in het lichtblauw gehulde strakke, fris ogende cabine van het vliegtuig gaat gepaard met een sfeervol muziekje op de achtergrond bij het boarden. JetBlue’s Core-klasse biedt plaats aan 114 passagiers en is opgesplitst in twee delen: het reguliere en het ‘Even More Space’-gedeelte. Van de 114 zijn er 24 ‘Even More Space’-stoelen, die voor een meerprijs van zo’n 130 euro per reisrichting verkrijgbaar zijn. Eenmaal aan boord van vlucht B62289 worden we warm welkom geheten door de buitengewoon aardige en enthousiaste crew. Aan het enthousiasme is te merken dat de trans-Atlantische vluchten ook voor veel van hen nog maar vrij recent zijn begonnen.

COMFORT

Toegegeven, het is even wennen om voor een acht uur durende vlucht in te stappen in een vliegtuig met maar één gangpad en de laaghangende bagagebakken die we van de reguliere vluchten binnen Europa kennen. Maar wat direct opvalt is dat beide typen stoelen in de Core-klasse een stuk ruimer zijn dan je normaliter in een narrowbody zou verwachten.

Wij bevinden ons tijdens deze vlucht in twee van de Even More Space-stoelen, maar ook de reguliere economy-stoelen zijn bijzonder ruim. Dat heeft ook te maken met de configuratie waarin deze A321LR’s zijn uitgerust. Deze langeafstands-Airbussen bieden plaats aan 138 passagiers, waar dat er bij A321’s in de normale JetBlue-configuratie 160 tot 200 zijn. Dat komt de trans-Atlantische reizigers ten goede, want anders dan bij de meeste narrowbody-vluchten valt er over de hoeveelheid beenruimte dus absoluut niet te klagen. Sterker nog, we durven wel te stellen dat deze A321’s voor widebody’s zeker niet onder doen en wat beenruimte zelfs ruimer aanvoelen dan de grotere toestellen van de meeste maatschappijen.

  • © Up in the Sky
  • © Up in the Sky

Voldoende ruimte dus. En passagiers worden gewoon voorzien van een kussen en een dekentje. Verder zijn de stoelen van stopcontacten en een USB-A- en een USB-C-poort, dus daarover ook geen klagen. Een enkel gangpad begint op zo’n lange vlucht na enige tijd natuurlijk wel wat onhandig te worden, maar dat mag de pret verder niet drukken. Een ander comfortvoordeel dat deze Airbussen te bieden hebben is het lagere geluidsniveau. Door het hele vliegtuig heen is duidelijk te merken dat de A321neo’s een stuk stiller zijn dan menig widebody. Zet er een headset met noise cancelling bij op en je merkt eigenlijk amper dat je je in een vliegtuig bevindt.

Het entertainmentsysteem is erg goed en snel. De schermen beschikken over een bijzonder goede touchscreenfunctionaliteit. Er is een degelijk aanbod qua films met leuke specials en thema’s. Zo viel er op het moment van onze vlucht te kiezen uit allerlei Halloween Specials en een extra filmaanbod in het kader van de Hispanic Heritage Month. Ook kunnen reizigers live televisiekijken. Het zenderaanbod is wel wat beperkt, maar groter dan dat van menig andere airline.

Tot slot is er de WiFi-verbinding aan boord, waarvoor JetBlue grote complimenten verdient. In de eerste plaats is de verbindingsmogelijkheid gratis, voor alle klanten. De Fly-Fi, zoals JetBlue het product noemt, werkt gedurende de hele vlucht prima en merkbaar sneller dan bij veel andere maatschappijen. Boven de oceaan is de verbinding hier en daar nog wel voor wat verbetering vatbaar, maar geen moment viel deze uit. Zeker voor een gratis verbinding is Fly-Fi echt heel goed.

SERVICE

Ook de in-flight service is prima. Gedurende de vlucht kwam de crew geregeld even langs, en aan het begin van de vlucht wordt reizigers bij het activeren van het entertainmentsysteem gevraagd alvast eenvoudig de menukeuze door te geven. Gedurende de ongeveer acht uur durende vlucht wordt één uitgebreide maaltijd geserveerd, en reizigers kunnen gedurende de vlucht achterin het vliegtuig terecht voor verschillende soorten snacks.

© Up in the Sky

Conclusie

Al met al was de ervaring gedurende de hele vlucht erg aangenaam. De in-flight service en de hygiëne zijn goed, ook in de toiletruimtes, en de crew is buitengewoon enthousiast en vriendelijk. Bovendien zijn het entertainmentsysteem en de WiFi-verbinding ronduit uitstekend. De narrowbody’s waar JetBlue de vluchten mee uitvoert is voor zowel business- als economy class-passagiers erg comfortabel. In alle eerlijkheid merk je als passagiers gewoon erg weinig verschil met een widebody. Op de enkele voor de hand liggende tekortkomingen van smallere toestellen na, zoals de veel lager hangende bagagevakken en de beperkte ruimte in het gangpad bij bijvoorbeeld de toiletten, reist een A321neo net zo comfortabel, zo niet comfortabeler dan een groter toestel.

Tegelijkertijd weten deze langeafstandsnarrowbody’s een aan de tekortkomingen van de widebody’s te wijten gat in de markt te vullen. Maatschappijen kunnen reizigers rechtstreeks van A naar B brengen op routes waarvoor tot voorkort te weinig vraag bestond om een widebody mee te vullen. De A321XLR zal daar in de nabije toekomst nog een stap bovenop doen. Daarmee is deze ontwikkeling veelbelovend voor de toekomst van reizen tussen Europa en de Verenigde Staten. Wat ons betreft is de decenniaoude verbinding tussen Amsterdam en New York met JetBlue absoluut een waardevolle toevoeging rijker, en het is dan ook te hopen dat we de maatschappij nog lange tijd van en naar Schiphol te zien vliegen.

Met dank aan JetBlue en crew voor de medewerking.

Lees ook: ‘In JetBlue’s unieke business class van Schiphol naar New York | Flight Report’ – Up in the Sky

In JetBlue’s unieke business class van Schiphol naar New York | Flight Report

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus A321neo Atlantische Oceaan Boston Flight Report Flight Review JetBlue New York New York JFK
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Sytse Sijbesma
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Hoofdredacteur, directeur en mede-eigenaar van Up in the Sky. Sytse studeert Fiscaal Recht en Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Leiden. Zijn passie betreft zowel de commerciële, zakelijke en recreatieve luchtvaart als de ruimtevaart.

Gerelateerde Artikelen

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025Redactie

Boeing en Airbus ontvangen orders van zelfde klant

13/06/2025Redactie

Grote orders Paris Air Show nu al bekend

12/06/2025Redactie
Recent

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?