De introductie van de nieuwe Oekraïense luchtvaartmaatschappij Ukraine National Airlines laat door de oorlog nog op zich wachten.
Het land rolde het plan eind 2021 uit en een jaar later zou de airline haar debuut in het luchtruim moeten maken. Inmiddels is het plan in de ijskast gezet, althans voorlopig. Sinds Rusland in februari 2022 Oekraïne binnenviel, werd het vliegverkeer in het land opgeschort. Oekraïense luchtvaartmaatschappijen kwamen met creatieve oplossingen om hun vliegtuigen te evacueren en vervolgens elders operationeel te maken.
Vloot van 22 vliegtuigen
Ukraine National Airlines zou oorspronkelijk met vijftien tot twintig vliegtuigen de lucht in moeten gaan. De luchtvaartmaatschappij, die in tegenstelling tot Ukraine International Airlines in handen is van de overheid, tekende met Airbus een intentieverklaring voor 22 vliegtuigen. Het betrof zes Airbus A220’s, twaalf A320neo’s en vier A330neo’s en A350’s. Tegen 2025 was het doel dat 15 tot 20 vliegtuigen operationeel waren.
Inspiratie ontwerp
De Oekraïense overheid deed voor de livery een beroep op ontwerper Bogdan Gdal. Hij ontwierp het logo en had voor de romp zijn eigen lettertype ontwikkeld. De voorkant van de toestellen zou wit moeten worden, terwijl de achterkant voorzien zou moeten worden van blauw. Zijn input moest geïnspireerd worden op die van de werken van Georgy Narbut, een Oekraïense graficus. Hij is onder meer bekend van het lettertype dat op de bankbiljetten en postzegels van Oekraïne te vinden is. Hoewel de plannen van de luchtvaartmaatschappij voorlopig alleen op papier uitgewerkt zijn, plaatste Gdal een bericht op Facebook waarin de conceptversie van Ukraine National Airlines te zien is. De ontwerper geeft volgens de aeroTELEGRAPH aan dat Volodymyr Zelensky, president van Oekraïne, het verzoek aan Gdal deed om zijn ontwerp te baseren op die van Narbut.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
