“You can’t be a real country unless you have a beer and an airline.” Frank Zappa zei het al. En toch, als ik het zeg, worden vrienden bij KLM een beetje boos. Dat is jammer.
Zo heb ik ooit eens gezegd dat we, als we het belangrijk vinden om die blauwe vliegtuigen te blijven zien, moeten accepteren dat we daar man-vrouw-kind jaarlijks tien euro voor moeten storten. Net zoals voor als Paleis het Loo, hier om de hoek in Apeldoorn. Dat kan ook niet enkel bestaan van de rondleidingen, die vijf euro kosten.
De KLM is een monument. En dat monument willen we met z’n allen behouden, inclusief onze herinneringen. We hebben allemaal een tante die stewardess geweest is en een buurjongen die piloot is bij KLM. Collectief hebben we herinneringen. Aan de H-NACC en aan de Uiver. Aan de Constellation. Aan de Jumbojet. En ja, ook aan Tenerife. Nationaal erfgoed.
Ja, die KLM is een monument. Grapshalve heb ik daarover ooit gezegd: honderd jaar was een mooi moment geweest om er een punt achter te zetten. Want zoals in de hele luchtvaart, is de grootste snelheid eruit. Grote mijlpalen vallen er niet meer te verwachten. Na precies honderd jaar stoppen, dat had wel wat gehad. Want roemloos ten onder gaan door een faillissement à la Fokker, ergens in 2031? Niet wat we moeten willen, toch?
Dat tientje heb ik er trouwens zelf ook voor over. Want geregeld zie ik die blauwe Triple Seven staan! Het eerste stukje Nederland, in New York. En natuurlijk de eerste luidruchtige Amsterdammer erbij. Die me meteen weer met de neus op de feiten drukt. Dat ik weer naar huis ga. Aan het raampje, met De Telegraaf op schoot, en een koekje bij de koffie.
Maar net doen of er niks aan de hand is? Alles Hunky Dory? Dat is mij een aviobrug te ver. Want het moet wél allemaal hardop gezegd kunnen worden. KLM is geen religie waar je beleefd over zwijgt en een beetje geestelijk afstand van houdt. Zoals bij iemand die zegt dat hij bij de Jehova’s Getuigen hoort. Anders wordt het een sekte, en daar heeft KLM toch al iets van.
Goof Bakker
Meer lezen van Goof?
Dit stukje verschijnt binnenkort ook in Piloot & Vliegtuig.
Proeflezer Jaap: Je hebt mij als lezer helemaal overtuigd! Ik zou me haast schuldig voelen als ik niet van harte dat extra tientje betaal. Maar waarvoor? Omdat KLM anders failliet gaat? Om de duurdere min of meer duurzame brandstof te kunnen betalen? Om nieuwe bomen te kunnen planten? Of voor de bonus van die hotemetoot in Parijs? Dat zou ik wel graag willen weten. En het antwoord lees ik niet in jouw stukje.
Proeflezer Jan: De naam KLM is een rookgordijn. Het bedrijf heet Air France. Hoeveel warme herinneringen heb je daaraan?