United Airlines, de grootste gebruiker van de Boeing 737 MAX 9, vloog afgelopen weekend voor het eerst weer met het type na het incident met een toestel van Alaska Airlines.
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA gaf vorige week groen licht voor de rentree van de 737 MAX 9. United zette het type zaterdag weer voor het eerst in op een passagiersvlucht. Het aan de grond zetten van de machine had grote gevolgen voor de luchtvaartmaatschappij. Zo was United genoodzaakt de afgelopen weken duizenden vluchten te annuleren door een tekort aan vliegtuigen. Ook verwacht de airline dat de maatregel voor een verlies zal zorgen aan het eind van het eerste kwartaal. United is niet de eerste maatschappij die het type weer inzet voor passagiersvluchten. Alaska Airlines nam het eerste toestel een dag eerder in gebruik.
Begin januari verloor een 737 MAX 9 van Alaska Airlines vlak na vertrek vanuit Portland, een stad in de Amerikaanse stad Oregon, een deel van de romp. Een deurplug werd uit het toestel gezogen, evenals een stoel. Bij verschillende gebruikers van de MAX 9 werden vervolgens tijdens inspecties losse bouten gevonden. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA besloot daarom het type voorlopig aan de grond te houden, totdat het probleem was opgelost. In totaal werden in de VS 171 machines uit dienst gehaald.
737 MAX 10
‘Ik denk dat de stillegging van de MAX 9 waarschijnlijk de druppel is die de emmer voor ons deed overlopen’, zei Scott Kirby, United-CEO, eerder deze maand in een interview. Hij gaf aan dat het vertrouwen in Boeing fors is gedaald. Door alle problemen bij de fabrikant twijfelt de topman over de 737 MAX 10. Hij stelt dat in het beste geval de levering van het toestel vijf jaar vertraagd is. ‘We gaan in ieder geval een plan opstellen zonder de MAX 10.’