Een Boeing 787-9 van Air Canada kreeg al tijdens vertrek vanaf Londen Heathrow te maken met twee klapbanden, blijkt uit een onlangs verschenen rapport van de Canadese Transportation Safety Board (TSB) dat ingezien is door AV Herald.
Het toestel, registratie C-FGDZ, vertrok zondag 8 januari dit jaar rond de klok van 11:30 uur in oostelijke richting vanaf de Engelse luchthaven op weg naar Mumbai. Air Canada combineert vlucht AC856 dagelijks vanaf het Canadese Toronto via Heathrow naar de stad in India en vice versa. Uit het rapport blijkt dat de 787 tijdens take-off te maken kreeg met twee lekke banden. Het Engine Indicating and Crew Alerting System, een systeem dat onder andere laat zien of het onderstel is in- of uitgeklapt, bracht de piloten daarvan op de hoogte. Behalve hun eigen observatie kregen zij van de verkeerstoren door dat tijdens hun vertrek rook van de banden vandaan kwam.
Pan-Pan-signaal
Al snel na vertrek braken de vliegers de start af. Op een hoogte van 5.500 meter belandde de 787 in de wachtstand. Ondertussen gaven de piloten een Pan-Pan-signaal af. Vliegers geven deze oproep af als zich een technisch probleem aan boord van een vliegtuig voordoet. De machine cirkelde meerdere keren rond boven het kanaal tussen het Engelse Dover en Franse Calais om kerosine te dumpen. Daarna lijnde de machine op voor baan 09L op de luchthaven van vertrek.
Schade aan wielconstructie
Vervolgens spoedden hulpdiensten zich naar de luchthaven om de 787 op te wachten en te inspecteren. De passagiers konden nadat het toestel naar het platform getaxied was, veilig uitstappen. De vlucht werd geannuleerd. Het rapport geeft weer dat een kapotte band voor schade aan de wielconstructie zorgde. Twee van de banden werden uiteindelijk vervangen. Een dag later vloog de 787 terug naar Montreal (Canada).